Abstract
Michael Hardt og Antonio Negri publiserte Empire i år 2000, en bok som siden har preget mye av den alternative globaliseringsdiskursen. Med en frihetlig marxistisk vinkling forsøker boken å forene alle kampsaker som står i opposisjon til den postmoderne globaliseringen av kapitalisme, som forfatterne kaller «Imperie». Den globale mengden undertrykte mennesker som utgjør Hardt og Negris proletariat kaller de «multituden». På tross av den åpne og uideologiske tilnærmingen i Empire avviser forfatterne imidlertid anarkisme som nåtidig politisk alternativ, selv om de anvender flere idéer som står nærmere anarkisme enn marxisme. Således skriver de seg inn i en 200 år lang debatt om forholdet mellom anarkisme og marxisme, som ofte har vært preget av filosofisk så vel som voldelig konflikt. Oppgaven min analyserer Empire på bakgrunn av forholdet mellom anarkisme og marxisme, og svarer på om den tilsynelatende ideologiske sekterismen som Empire gir uttrykk for er en kontinuitet av konflikten fra tidlig-moderne tider.
Michael Hardt and Antonio Negri published Empire in the year 2000, a book that has since then had great influence on the discourse of alternative globalization. The book s libertarian angle calls for the unification of all struggles in opposition to the globalization of capitalism, which the authors named «Empire». The global constellation of suppressed humans that Hardt and Negri conceptualize as their proletariat is called the «multitude». In spite of un-ideological calls for all struggles to unite, the authors dismiss anarchism as a political alternative, even though they themselves articulate several ideas that traditionally have been closer to anarchism than Marxism. Thus Hardt and Negri enter a 200 year old debate on the relationship between anarchism and Marxism, which has often been plagued by philosophical as well as violent conflict. My thesis analyzes Empire in light of the modern relationship between anarchism and Marxism in order to answer whether or not the book s apparent ideological sectarianism is a continuation of the early-modern period.