• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Betydningen av ToM, vennskap og popularitet hos barn: En longitudinell prospektiv studie

Berg, Stine Ingebjørg
Master thesis
View/Open
ToM--vennskap-og-popularitet.pdf (1009.Kb)
Year
2015
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-52590

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Psykologisk institutt [2866]
Abstract
Forfatter: Stine Ingebjørg Berg Tittel: Betydningen av Theory of Mind, vennskap og popularitet hos barn: En longitudinell prospektiv studie Veileder: Mona Bekkhus Forskning tyder på at det er sammenhenger mellom barns forståelse av andres sinn og deres evne til å danne vennskap og relasjoner til sine jevnaldrende. Nøyaktig hvordan sammenhengen mellom sinnforståelse, vennskap og popularitet hos barn ser ut, og i hvilken retning den går, vet vi imidlertid mindre om, og dette er temaet for denne hovedoppgaven. Hensikten med studien var todelt. For det første ønsket jeg å undersøke sammenhenger mellom antall venner hos barn og deres forståelse av Theory of Mind (ToM), og for det andre ville jeg se på sammenhenger mellom barns popularitet og ToM. Sammenhengene ble undersøkt både krysseksjonelt og longitudinelt. Oppgaven er basert på data innsamlet gjennom forskningsprosjektet Det første vennskap . Studien tar utgangspunkt i data fra 571 barn i alderen 2-6 år ved første datainnsamling, og baserer seg på data fra T1 og T2. Barnas kjønn, alder, antall venner, popularitet og ToM ble målt ved tid 1 og på nytt ved tid 2, ett år senere. Det ble benyttet bivariate og partielle korrelasjonsanalyser og multiple lineære regresjonsanalyser. Resultatene viste at det var en positiv sammenheng mellom antall venner og ToM ved T1 og mellom popularitet og ToM ved T1, også da det ble kontrollert for de potensielt konfunderende variablene alder og kjønn. Regresjonsanalysene viste videre at det var en negativ sammenheng mellom ToM ved T1 og antall venner ved T2 og mellom ToM ved T1 og popularitet ved T2, altså at bedre forståelse for andres sinn er assosiert med færre rapporterte antall venner og mindre popularitet. Denne hovedoppgaven fant altså at det var sammenhenger mellom ToM og vennskap og popularitet hos barn, og dette kan ha viktige implikasjoner for forebyggende arbeid med barn og unges psykiske helse.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy