Abstract
I denne oppgaven skulle jeg finne ut om det var en sammenheng mellom likestilling og kjønnsforskjeller i leseferdigheter. Jeg tok utgangspunkt i «The gender stratification hypotheses» (Baker & Jones, 1993), som sier at hvis muligheter er lagdelt på grunnlag av kjønn kan det bidra til å skape kjønnsforskjeller i prestasjoner, samt empiriske undersøkelser som har undersøkt forholdet mellom den kryssnasjonale variasjonen i likestilling og den kryss-nasjonale variasjonen i kjønnsforskjeller i leseferdigheter. Jeg utviklet teori for å forklare mekanismene mellom likestilling på ulike områder av samfunnet, og kjønnsforskjeller i leseferdigheter. Korrelasjons-analyser støttet i hovedsak at en økende grad av likestilling er assosiert med høyere kjønnsforskjeller i leseferdigheter. Jeg knyttet disse funnene særlig til mekanismen skolemotivasjon, og hadde et teoretisk fokus på leseferdigheter i høyere utdanning.