Abstract
Oppgaven tar for seg et utvalg skulpturarbeider av den sveitsiske kunstneren Thomas Hirschhorn (1957-). Hirschhorn har selv valgt å kalle skulpturene Subjecters. De består primært av den typen mannekenger man finner i et hvilket som helst butikkvindu. Mannekengene kobles i de utvalgte verk opp mot forskjellige symboltunge og visuelt ladede objekter; kjoler dekket med bildekollasjer, approprierte bilder, skriftlige ytringer, spiker og skruer, verktøy, papp, tape eller aluminiumsfolie. Disse mannekengene inntrer i Hirschhorns kunstneriske produksjon omkring år 2000, og representerer en ny dimensjon i kunstnerens visuelle og estetiske strategier. Denne oppgaven tar for seg seks ulike arbeider, hvorav fire er hentet fra utstillingen The Subjecters på La Casa Encendida i Madrid i 2009/2010. Utstillingen var utelukkende viet denne typen skulpturarbeider av Thomas Hirschhorn. Subjecter-mannekengene er også både tilstede i Hirschhorns ulike installasjonsverker og som enkeltverk. En av oppgavens hovedmål er å undersøke empirisk hvordan Subjecter-arbeidene kan sies å ta del i en aktiv form for politisk subjektivering. Begrepet subjektivering tar utgangspunkt i et subjekt som er underlagt andres dominans eller påvirkning, enten gjennom ulike politiske strukturer, sanselige fordelte erfaringsrom eller ulike maktpraksiser. Filosofene Jacques Rancière (1940-), Michel Foucault (1926-1980) og den marxistiske tenkeren Antonio Gramsci (1891-1937) er del av den teoretiske bakgrunnen som benyttes for å se hvordan begrepet politisk subjektivering kan belyse hvordan Subjecters-arbeidene virker subjektiverende. Hirschhorns arbeider blir lest gjennom hvordan de aktivt innlemmes i egne visuelle, formale og estetiske kontekster, der mannekengene medierer ulike materielle praksiser knyttet til politisk subjektivering. En annen viktig del av oppgavens empiriske grunnlag er Hirschhorns egen tekstlige produksjon, som representerer et betydningsfullt felt av mening i tillegg til min lesning av hans Subjecter-arbeider. Hirschhorn karakteriserer selv Subjecters-arbeidene slik: The Subjecters is the the name of the exhibition, but it is also a global term for all the works I have done using mannequins, or parts of mannequins to date, I mean the mannequins that I have included in my works as Subjecters . The mannequin (or parts therof) is not the Subject, it is a Subjecter . (1) (1) Ignacio Cabrero, David Joselit og François Piron, The Subjecters. Thomas Hirschhorn, Utstillingskatalog. (Spain: La Casa Encendida, 2009), 23.