Abstract
Denne oppgaven retter søkelys mot kvinners erfaringer med seksuelle krenkelser som av ulike grunner vanskelig lar seg definere. Dette er erfaringer som oppfattes som uønsket og mer eller mindre ufrivillig, men som ikke udiskutabelt erkjennes som voldtekt. Disse erfaringene bærer i seg en ambivalens og et ubehag, og er viktige å belyse fordi de viser til noe problematisk, noe det strides om. De forstås i den foreliggende analysen som et brudd med den dominerende forståelsen av både «sex» og «voldtekt». De er «gråsoneerfaringer». Gjennom intervjuer med sju kvinner med slike gråsoneerfaringer, undersøker jeg hvordan kvinnene opplever og forstår sine erfaringer med seksuelle krenkelser og hvilken mening de gir disse erfaringene. Målet for analysen er å forstå de kulturelle og samfunnsmessige betingelsene som gir mening til informantenes erfaringer. Oppgaven fokuserer dermed på betydningsdannelse og vilkår for forståelse, identitetsproduksjon, og forholdet mellom vår kulturs ideer og normer, og hvordan de representeres og manifesteres gjennom fortellinger om selvet. Problemstillingen er todelt. 1) Hvordan oppleves og tolkes seksuelle erfaringer som av ulike grunner oppleves som vanskelige, men som ikke nødvendigvis lar seg definere som voldtekt? Hvordan uttrykkes de? 2) Hvordan kan en språklig og narrativ tilnærming få dette fram på en ny måte? Med konstitutiv teori som vitenskapsteoretisk forståelsesramme fokuserer jeg på forholdet mellom diskursiv praksis, og fenomen og erfaring. Jeg anlegger en narrativ analytisk tilnærming til gråsoneerfaringene, og plotline og den rettslige idealfortellingen om voldtekt anvendes som komparative verktøy for å gjøre rede for hva erfaringene i materialet består i. Hva som gjør dem «grå»? Jeg undersøker hvilke ideologier og diskurser som representeres og manifesteres gjennom fortellingene, og videre hvilke subjektposisjoner som konstitueres. Jeg ser også på hvordan et kontinuumperspektiv kan være fruktbart for forståelsen av seksuelle krenkelser og «grå» erfaringer? Analysen viser at de dominerende forestillingene om voldtekt, og det rettslige språket voldtektsdiksursen er tufta på, både styrer de utsattes opplevelser av erfaringer og gjør dem vanskelige å forstå. Samtidig som analysen viser at dominerende forståelser av voldtekt kan hindre utsatte i å forstå erfaringen som voldtekt, synes det også som patriarkalske ideologier og diskurser om kjønn og heteroseksuell kroppslig utveksling fordrer at kvinner forstår seg selv og sine kropper som seksuelt sårbare. Videre synes de å pålegge kvinnene et ansvar og gi dem en forståelse av egenskyld. Den maktskjevheten som kan oppleves i den seksuelle relasjonen, kan synes som et utslag av diskurser som er nedfelt i kropper, og diskursenes makt fungerer slik sett disiplinerende, men også mobiliserende av motstand. Når kvinnene nedtoner en krenkelses betydning til «grå», eller forsterker overgrepskarakteren ved en hverdagslig hendelse til «voldtekt», så uttrykker de seg i subjektposisjonen som utøvere av en kulturell protest mot den dominerende forståelsen av voldtekt. Slik sett kan fortellingene forstås som motfortellinger og subjektposisjonene som motstandsposisjoner. Jeg identifiserer tre ulike subjektposisjoner der vedkommende plasserer seg selv som a) rammet, uskyldig offer, b) ansvarlig aktør, eller c) ambivalent, en veksling mellom a) og b). Den juridiske voldtektsdiskursen synes som den dominante diskursen rundt voldtekt, og gråsoneerfaringene italesettes også som fortellinger som kretser rundt skyldspørsmålet. Rettsliggjøringsperspektivet dominerer fortellingene og hindrer på så vis andre fortellinger i å komme fram. Resultatet av analysen viser behovet for utenomrettslige samtaler om voldtekt og seksuelle krenkelser. Oppgaven åpner et kontinuumperspektiv som et alternativt perspektiv til det den rettslige diskursen. Dette kan gjøre det lettere å gripe de ambivalente erfaringene, og slippe til andre sider ved subjekterfaringen enn det den rettslige diskursen tillater. Gjennom å snakke om gråsoneerfaringer og et kontinuum av tvang i heteroseksuelle kroppslige utvekslinger, åpnes det opp for andre erstattende diskurser. Disse kan gi opphav til nye måter å forstå seg selv, og være et verktøy for nye måter å håndtere seksuelle konflikter på. Den konstitutive og språklige tilnærmingen tydeliggjør hvordan erfaringer henger sammen med muligheter for mening, og videre hvordan rettslige og feministiske voldtektsdiskurser kan stå i fare for å reprodusere forhold de forsøker å bekjempe. Tilnærmingen åpner videre for alternative måter å håndtere de konfliktfylte relasjonene på både juridisk, sosialt, terapeutisk og epistemologisk, uten at overgrep som skjer i samhandling mellom mennesker reduseres til rene abstraksjoner og diskursive effekter.
This thesis explores women s experiences of sexual offences which, of different reasons, may be difficult to define. These are experiences perceived as unwanted and more or less involuntary, but at the same time not indisputably acknowledged as rape. These experiences are marked by ambivalence and unease, and are important to shed light on because they refer to something problematic, a discord. They are understood in the present analysis as breaking the hegemonic understanding of both «sex» and «rape». By interviewing seven women with such experiences in the grey zone, I examine how these sexual offences are experienced and understood, as well as given meaning. The aim of the analysis is to understand the cultural and social conditions that give meaning to the experiences of the informants. The thesis focuses thereby on creation of meaning and conditions for understanding, identity production, and the relationship between ideas and norms of our culture, and how they are represented and manifested through stories of the self. The main research question is two folded. 1) Experiences of sexual offences, which of different reasons are perceived as difficult, but not necessarily defined as rape: How are these experienced and interpreted? And how are they expressed? 2) How may a linguistic and narrative approach disclose this in a new way? Through constitutive theory, I focus on the relationship between discursive praxis, and phenomenon and experience. I use a narrative analytical approach, and plotline and the juridical master narrative of rape are used as comparative tools to explicate the grey experiences in my material. What makes them «grey»? I account for the ideologies and discourses that I find are being represented and manifested through the stories, and further examine which subject positions are constituted in these. I also look into how a continuum perspective may be fruitful for understanding sexual offences and «grey» experiences. The analyses presented shows how the dominating ideas of rape, and the juridical language in which the discourse of rape is constituted, both influence the perception of the subjects experiences, as well as make these experiences hard to understand. As the analysis shows how dominant understandings of rape may prevent the subjects from understanding their experience as rape, patriarchal ideologies and discourses of gender and heterosexual bodily exchanges also seem to require women to understand themselves and their bodies as sexually vulnerable. These seem further to enjoin women to perceive a notion of personal blame. The power imbalance that may be experienced in the sexual relation may be understood as an outcome of embodied discourses, which further implies disciplinary power to work through discourses, as well as the discourses being the site for mobilization of resistance. When the women down play the meaning to «grey», or amplifies the sense of encroachment in a more everyday incident to «rape», they express themselves in subject positions as performers of a cultural protest against the hegemonic understanding of rape. In this way, the stories may be understood as counter narratives and positions of resistance. I identify three subject positions whereby the person in question place herself as a) afflicted, innocent victim, b) responsible agents or c) ambivalent, where both a) and b) are being drawn upon. The juridical rape discourse seem to be the dominant discourse of rape, which imply why the grey zone experiences are expressed as stories of guilt. The perspective of juridification dominates the stories, which prevents other stories to appear. The results of the analyses show the need for conversations about rape and sexual offences outside the juridical frames. The thesis opens a continuum perspective as an alternative perspective to the juridical discourse. The continuum perspective may make it easier to grasp the ambivalent experiences, and make room for other parts of the subject experience to unfold, than are enabled by the juridical discourse. Through talking about grey experiences and a continuum of mutuality and coercion in heterosexual bodily exchanges, other replacement discourses are given room. These may function as grounds for constituting new understandings of on self, and may be used as tools for new ways to handle sexual conflicts. The constitutive and linguistic approach account for how experiences are connected with possibilities of meaning, and further how juridical and feminist rape discourses may be in danger of reproducing the conditions they seek to fight. The approach further opens for alternative ways to deal with the contentional relations, as juridical, social, therapeutic and epistemological concerns, without reducing sexual assaults as mere abstractions or discursive effects.