• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barns deltakelse i familieråd. En undersøkelse av familierådsmodellen i familievernet

Andersen-Kleven, Alice Birgithe
Master thesis
View/Open
MASTEROPPGAVEN.pdf (800.2Kb)
Year
2015
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-50107

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Psykologisk institutt [2978]
Abstract
Bakgrunn: Denne mastergradsstudien er skrevet med utgangspunkt i et nylig gjennomført pilotprosjekt i regi av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir). Formålet med pilotprosjektet var å prøve ut familierådsmetoden i familievernet. Masteroppgaven har imidlertid ingen formell tilknytning til verken pilotprosjektet eller Bufdir, og står som et selvstendig og uavhengig forskningsprosjekt. Metode: Jeg har intervjuet to «grupper» som deltok i pilotutprøvingen, totalt er det blitt seks kvalitative intervjuer med henholdsvis tre familieterapeuter og tre koordinatorer. De seks intervjuene omhandler fire konkrete saker som inngikk i pilotprosjektet. Mitt fokus har særlig vært på barna i de fire sakene, og hvordan informantene praktiserer, omtaler og drøfter deres posisjon og deltakelse i de ulike familierådsløpene. Med utgangspunkt i sosiokulturell utviklingspsykologisk fagteori, forstås barns deltakelse i denne studien som sosial samhandling og praksiser forankret i hverdagslivets rutiner, relasjoner og organisering. Det er gjort en tematisk analyse av det empiriske datamaterialet. Resultater: Analysen viser at alle informantene er svært opptatt av å finne fram til gode løsninger for barna, og har forskjellige ideer om hvordan familierådsmodellen kan bidra til dette. Samtidig er det stor variasjon i de ulike barnas deltakelsesmuligheter. Konflikter og samspill mellom de voksne partene tar mye av informantenes tid og fokus, og dette kan synes å gå ut over spesielt de minste barnas medvirkning. Storfamilien og det utvidede nettverket spiller en sentral rolle i alle fire sakene, og blir sett både som del av problemet og som en ressurs for hvordan barnet kan få det bedre. Utprøvingen av familieråd fremstår som meget krevende for de som har deltatt i det. Bufdir har stilt detaljerte krav til gjennomføringen, og uttrykt høye forventninger om hva det skulle føre til. Ikke minst om økt fokus på barns deltakelse, som jeg har tatt for meg. Det kan diskuteres om en «ny» og ressurskrevende metode med mange hensyn og pressede tidsrammer, kombinert med et noe mangelfullt teoretiske grunnlag, har vært egnet til å løfte frem barn og barns medvirkning i pilotprosjektet.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy