Abstract
Dette studiet Egen rolle – andres frihet, en kvalitativ studie av selvbestemmelse, miljøarbeid og mennesker med utviklingshemning har som formål å utarbeide kunnskap om selvbestemmelse, skape en fremstilling av tjenesteyteres refleksjoner om selvbestemmelse og erfaringer fra praktisering av selvbestemmelse i boliger. Innføringen av ansvarsreformen førte til at selvbestemmelsen til mennesker med utviklingshemning økte. Parallelt med ansvarsreformen og utarbeidelse av ulike lovverk om selvbestemmelsesrett og bruk av makt og tvang, har kunnskap og forståelse om utviklingshemning og selvbestemmelse i samfunnet økt. Utviklingshemningen påvirker i ulik grad de kognitive-, i noen tilfeller også de fysiske evnene, og kan skape en rekke ulike utfordringer og dilemmaer i praktisk omsorgsutøvelse. Samtidig har også samfunnets utvikling ført til nye utfordringer for tjenesteytere i helse- og omsorgstjenester til mennesker med utviklingshemning. Problemstillingen jeg valgte for oppgaven er: Hvilke erfaringer har tjenesteytere med selvbestemmelse i miljøarbeid med personer med utviklingshemning? Datainnsamlingen ble gjort gjennom seks kvalitative dybdeintervjuer med tjenesteytere som arbeider i boliger med mennesker med utviklingshemning. Målsetningen med dybdeintervjuene var å utveksle synspunkter for å fremskaffe fyldige og beskrivende informasjon. Hovedtemaene i intervjuene (a) selvbestemmelse, (b) praktisering av selvbestemmelse, (c) maktperspektivet i omsorgstjenester til mennesker med utviklingshemning, (d) foreldresamarbeid. Bearbeiding av innsamlet datamaterialet begynte med transkribering av intervjuene. Transkripsjonene ble så tematisert og analytisk fortolket i kategorier. Kategoriene ble utviklet på bakgrunn av de konseptuelle perspektivene som fremkom av intervjuene. Bearbeidingen fortsatte ved å lete etter mønster og sammenhenger mellom kategoriene og sentrale funn fra undersøkelsen. Resultater fra undersøkelsen er presentert, hvor relevant teori og forskning er knyttet opp mot de sentrale funnene. Drøfting av denne oppgaven består av funn fra presentasjon av resultater, og er knyttet opp mot både teori og andres forskningsresultater. Sentrale funn som fremgår av datamaterialet er at informantene forstår selvbestemmelse som å være aktør i eget liv og bestemme over valg som er av betydning og av preferanse for en selv. Samtidig blir det reflektert over at utviklingshemningen kan problematisere muligheten til å være selvbestemmende, og at det kan være naturlig at selvbestemmelse ikke er absolutt for denne mangfoldige gruppen. Det kommer tydelig frem at reduserte kognitive funksjoner kan være faktorer som påvirker evnen og begrenser muligheten til selvbestemmelse, likeledes med maktbruk, samfunnsskapte og strukturelle forhold. Tjenesteyterne som ble intervjuet uttrykte hvilke konsekvenser som kan forekomme ved å bestemme selv og ved ikke å bestemme selv, og vil bli presentert. Gjennom analysearbeidet kommer det tydelig frem at praktisering av selvbestemmelse er individuelt, situasjonsbestemt og kontekstavhengig. Når noe er individuelt, situasjonsbestemt og kontekstavhengig vil det være vanskelig å arbeide etter faste regler eller retningslinjer, og det kan derfor by på utfordringer for hvordan man skal håndtere og praktisere selvbestemmelse. Samfunnsskapte barrierer for selvbestemmelse vil være vanskelig å hanskes med for personer med utviklingshemning og for tjenesteytere, men det tydeliggjøres at tjenesteyteres kompetanse vil være avgjørende for praktisering av noe som er individuelt, situasjonsbestemt og kontekstavhengig.