Abstract
Denne oppgaven er en tematisk analyse av Vigdis Hjorths roman Tredje person entall (2008), med utgangspunkt i et sosiologisk blikk på samtiden. Sosiologene Anthony Giddens, Zygmunt Bauman og Ulrich Beck tegner et bilde av senmoderniteten som en periode der tradisjoner og faste mønstre går i oppløsning. Enkeltmennesket må tilpasse seg en verden med en økende individuell frihet, der det må navigere i rammeløse omgivelser og ta ansvaret for selv å skape et eget liv. Senmoderniteten fører med seg et utviklingspress, som tvinger både samfunnet og individet til stadig å oppdatere og fornye seg, og dette kan bli overveldende. Flyktighet og løsere sosiale rammer kan svekke følelsen av trygghet og troen på omgivelsenes varighet, og det kreves dermed egenskaper som tilpasningsdyktighet og selvstendighet for å overleve i det flytende. Psykiater Finn Skårderud har forsket på det moderne menneskets uro, og hevder at uroen er blitt vår tids tidsånd. Spørsmålet som stilles er: Kan hovedpersonen Hulda Kråkefjær leses som et senmoderne individ? Hun strever med å finne ut av hvem hun er, og preges av en tilbakevendende uro som hun ikke har språk for. Men er Huldas uro en senmoderne uro? Med de nevnte sosiologenes forståelser av samtiden og hvordan den påvirker individet, samt hvordan sosial tilknytning ruster individene til livet i senmoderniteten, foretar jeg en lesning av Hulda og hennes forhold til omgivelsene og seg selv. Jeg kommer frem til at Huldas uro ligner den som Skårderud, Giddens, Bauman og Beck fremholder som typisk for individet som strever med å forholde seg til senmodernitetens premisser. Hennes behov for både frihet og tilhørighet, behov for å flykte og starte på nytt, samt hennes gjennomgående ambivalens til omgivelsene og seg selv, vitner om et individ som søker ro i en urolig verden – uten nødvendigvis å lykkes i forsøket.