Hide metadata

dc.contributor.authorMolstad, Marianne
dc.date.accessioned2015-09-07T22:04:13Z
dc.date.available2015-09-07T22:04:13Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationMolstad, Marianne. Kvinnesyn i islam En kvalitativ undersøkelse av lærebøkene i religion- og etikkfaget i den videregående skole. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/45699
dc.description.abstractDenne masteroppgaven i religions- og etikkdidaktikk har hatt til hensikt å undersøke følgende problemstilling: Hvordan fremstilles kvinnesyn i islam i religion- og etikkfagets lærebøker for den videregående skole? Ved å ta for meg de tre gjeldene lærebøkene i religion- og etikkfaget i den videregående skolen, har jeg utført en innholdsanalyse for å besvare denne problemstillingen. Hovedintensjonen bak denne studien var å se om kvinnesyn i islam slik det fremstilles i lærebøkene, stemmer overens med religionsvitenskapelige kilder innenfor samme område. Oppgaven kan derfor sies å være todelt, hvor forskningsspørsmålet: Hvordan fremstilles kvinnesyn i islam i religionsvitenskapelige kilder? gir grunnlag for et sammenlikningsperspektiv. Bakgrunnen for mitt valg av tema er at islam er dagsaktuelt og gjentagende i media, ofte med negative konnotasjoner. Ifølge Andreassen (2012:164) preges den faglige fremstillingen i en lærebok av den kulturelle og ideologiske konteksten som boken er utformet i, og av selve læreboksjangeren. Det er derfor interessant å se om lærebøkene gjenspeiler uttrykksformer vi ofte ser i media. Den metodiske tilnærmingen til denne studien er kvalitativ, forstått som to ulike innholdsanalyser. Hensikten har vært å sammenlikne lærebøkenes fremstilling av kvinnesyn i islam med religionsvitenskapelige kilder: hva vektlegger lærebøkene og hva fortalte de religionsvitenskapelige kildene om det samme? Etter gjennomlesning av de tre lærebøkene ble fokuset rettet mot tre hovedområder: ekteskap, skilsmisse og klesdrakt, som er gjennomgående i fremstillingen av kvinnesyn i islam.Funnene peker på at lærebøkene ikke tydeliggjør mangfoldighet knyttet til kvinnesyn i islam, ettersom de ikke har et tydelig skille mellom de ulike normer og praksis, de får ikke frem forskjeller knyttet til interseksjonalitet som klasse, kjønn, alder, rase, etnisitet og sosial klasse, og det er ikke fokus på historiske prosesser som viser hvordan kvinnesyn i islam har endret seg. Alle lærebøkene mangler en fremstilling av kvinnesyn i islam satt inn i en norsk samfunnskontekst. Samtidig er det urovekkende at lærebøkene mangler referanser, slik at leseren ikke har mulighet til å etterprøve opplysningene om kvinnesyn i islam. Til slutt i denne masteroppgaven blir det drøftet noen religionsdidaktiske utfordringer som fremkom av det empiriske materialet.nor
dc.language.isonor
dc.subjectkvinnesyn
dc.subjecti
dc.subjectislam
dc.subjectlærebøker
dc.subjectanalyse
dc.subjectislam
dc.subjectRE
dc.subjectlærebokanalyse
dc.titleKvinnesyn i islam En kvalitativ undersøkelse av lærebøkene i religion- og etikkfaget i den videregående skolenor
dc.titleThe Women in Islam: A qualitative research of the RE textbooks used in Norway s high schoolseng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-09-07T22:07:11Z
dc.creator.authorMolstad, Marianne
dc.identifier.urnURN:NBN:no-50008
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/45699/1/Masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata