Abstract
I denne oppgaven analyserer jeg tre moteutstillinger med Marie Riegels Melchior sin motemuseologi som verktøy. Problemstillingen min lyder: Hvordan kan vi anvende Riegels Melchiors begrep "motemuseologi" til å forstå hvordan moteutstillinger bygger opp under og utfordrer museenes mål som kunnskapsinstitusjoner? De tre utstillingene er : The Enchanted Palace, på Kensington Palace i London. The First Ten Years Designer Collaborations H&M 2004-2014, på Stenersenmuseet i Oslo, og Fashion Innovation 2, på Röhsska Museum i Gøteborg. Jeg ser nærmere på hvorfor moteutstillinger har blitt en museumstrend, og hvorfor Riegels Melchior finner det nødvendig med en egen motemuseologi. I løpet av de tre analysene finner jeg tre vidt forskjellige utstillinger, som ikke alle bygger opp om kunnskapsinstitusjonen museet, eller passer inn i motemuseologiens krav om reflekterende moteutstillinger i et selvkritisk museum. Men det jeg også ser er et stort potensial for å bruke moteutstillinger til å nå ut til flere brukere enn de vanlige museumsbesøkende.