Abstract
Formål: Studiens hensikt er å undersøke hvordan offshoresykepleiere med forskjellig bakgrunn vurderer sin egen kompetanse, og om forskning kan gi noen svar på hvilken bakgrunn som er best for å oppfylle myndighetenes krav. Metode: Det ble utviklet et spørreskjema hvor offshoresykepleiere ble bedt om å vurdere sin egen kompetanse innenfor områdene omsorgskompetanse, medisinsk behandlingskompetanse, medisinsk vurderingskompetanse, teknisk kompetanse, samarbeidskompetanse, valg- og improvisasjonskompetanse og pedagogisk- og fagutviklingskompetanse. Det ble også gjort litteratursøk for å finne forskning som kan si noe om hvilken bakgrunn som best oppfyller myndighetens krav innen medisinsk vurderingskompetanse og medisinsk behandlingekompetanse i områdene ABCDE. Resultat: Innsamlede data fra spørreskjema viste ingen forskjell i egenvurdert kompetanse uavhengig av erfaring og videreutdanning. Forskningslitteratur og utdanningsplaner viser at det er svak eller ingen evidens for at sykepleiere uten videreutdanning, sykepleiere med utdanning i akuttsykepleie, operasjonssykepleie eller sykepleiere med paramedic-bakgrunn har den nødvendige kompetansen til å opprettholde livsviktige funksjoner innen luftveishåndtering og maske-bag ventilasjon. Det finnes evidens som viser at anestesisykepleiere har den nødvendige kompetansen, mens det er svakere evidens for intensivsykepleiere.. Konklusjon: Det bør gjøres en jobbanalyse hvor det beskrives hva jobben offshore er, og hva den bør være for å holde et høyt faglig nivå. Dette må linkes til en kompetanseanalyse for offshoresykepleier, som beskriver hva en ansatt må kunne for å være, eller bli kompetent til en spesifikk jobb. Kriterier for å vurdere kompetanse må være forbundet med evidens for kompetanse og kvalifikasjoner.
Purpose: This study aims to investigate how offshore nurses with different backgrounds evaluate their competence, and whether research can give evidence as to which background best complies with authority rules and regulations. Method: A questionnaire was developed asking offshore nurses to evaluate their own competence in the following areas: caring and nurturing, medical assessment, medical treatment, technical competence, cooperation and interaction competence, making choices and improvising, teaching and professional development. A literature search was also conducted to find evidence as to which nursing background best complies with authority regulations within medical treatment and medical assessment competence in the areas ABCDE. Result: Collected data showed no difference in self-evaluated competence between nurses with different background. Literature review found evidence that anesthetic nurses complies with authority regulations in the critical care areas of airway management and ventilation, there is weak evidence for the same competence for intensive care nurses. Little evidence or weak evidence was found to support that nurses with acute nurse education, operating theater nurses and nurses with paramedic or no advanced training comply with relevant rules and regulations regarding offshore nurse s competence. Conclusion: A job analysis should be conducted with a description of what the offshore nurses job is, and what it should be to maintain a high professional level. This must be linked to an analysis of offshore nurses competence, giving a description of what skills an employee must have to be competent for the specific job. Criteria for evaluating competence must be connected to evidence for competence and qualifications