Abstract
En studie av prosjekter gjennomført mellom designbedrifter og bedrifter i havnæringene. Oppgaven ser på hvordan ekstern strategisk designkompetanse kan bidra i bedrifters innovasjonsprosesser. Oppgaven har et dyadisk perspektiv for å kunne studere prosjektene fra både designernes-, og deres kunders perspektiv. Datainnsamlingen har vært gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer. Det viser seg i løpet av oppgaven at prosjektene i undersøkelsen har vært vellykkede og at informantene i kundebedriftene har fått en holdningsendring til design. Andre funn er at de fleste kundene vil ha strategisk designkompetanse gjennom eksterne aktører, og ikke ha denne kompetansen internt i egen bedrift. De fleste kundebedriftene i denne undersøkelsen er små og mellomstore bedrifter.
A study of projects carried out between design companies and companies in occean industries. This thesis looks at how external strategic design expertise can help in corporate innovation processes. with a dyadic perspective. Data collection has been through semi-structured in-depth interviews. It turns out during the thesis that the projects in the survey have been successful and that the informants in customer companies have had a change of attitude to design. Other findings were that most customers will have strategic design expertise through external actors, and not have this expertise within their own company. Most customer companies in this study are small and medium sized enterprises.