• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Forebyggende arbeid: En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon

Engen, Tuva Elise
Master thesis, Group thesis
View/Open
BLESTAD-ENGEN-2015.pdf (495.3Kb)
Year
2015
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-49034

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Psykologisk institutt [2927]
Abstract
Denne oppgaven undersøker hvordan bekymringssamtaler og ruskontrakt virker for å skape endring hos ungdommer, sett fra et community-psykologisk og et økologisk perspektiv. Det ble gjennomført semistrukturerte intervjuer med 8 ungdommer som utgjorde primærdata, 6 intervjuer med politi og 2 helsesøstre som utgjorde sekundærdata. Analysemetoden som ble anvendt var tematisk analyse. Resultatene fra analysen viste positive fortellinger om endring og negative fortellinger om endring. De positive fortellingene innebar et godt møte med politi og helsesøster, og positive endringer i etterkant av intervensjonen. De temaene som underbygget og forklarte de positive fortellingene om endring handlet om personlige endringer og nye og endrede relasjoner, som kom ungdommene til gode. De negative fortellingene om endring handlet om mindre gode opplevelser i møtet med politi og helsesøster, og få endringer i etterkant av intervensjonen. De temaene som underbygget og forklarte de negative fortellingene om endring handlet om få personlige og relasjonelle endringer. Oppgaven argumenterer for at det å slutte med rus skaper flere gevinster i form av relasjonelle og personlige endringer og at ungdommen selv bidrar til å påvirke sine omgivelser. Videre argumenteres det for at CP bidrar med økt forståelse for hvordan kontekstuelle faktorer bidrar til endringene ungdommene beskriver. Avslutningsvis diskuteres funnenes betydning for forståelsen av samspillet mellom individ og samfunn, endringenes konsekvenser for ungdommen, dens relasjoner og forebyggingsperspektivet, og videre betydningen for politiet og helsesøsters arbeid. Tilslutt diskuteres studiens begrensinger.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy