Hide metadata

dc.contributor.authorMidtstigen, Endre Martin Blindheim
dc.date.accessioned2015-07-28T22:00:54Z
dc.date.available2017-04-21T22:31:01Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationMidtstigen, Endre Martin Blindheim. Sammenhengen mellom ADHD-symptomer og eksekutive vansker hos førskolebarn med autismespekterforstyrrelser. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/44329
dc.description.abstractForfatter: Endre Blindheim Midtstigen Tittel: Sammenhengen mellom ADHD-symptomer og eksekutive vansker hos førskolebarn med autismespekterforstyrrelser Hovedveileder: Professor Stephen Von Tetzchner, Universitetet i Oslo Biveileder: Pål Surén, PhD, Nasjonalt folkehelseinstitutt Bakgrunn: Barn med autismespekterforstyrrelser (ASF) har ofte eksekutive vansker. Studier antyder at skolebarn som har samforekomst av ASF og ADHD-symptomer (ASF+) har større grad av eksekutive vansker relativt til de barna som har ASF uten ADHD (ASF-). Spesifikt synes vanskene å være med inhibisjon og arbeidshukommelse. Ingen studier har tidligere undersøkt om tilsvarende relative forskjeller mellom ASF+ og ASF- også gjelder for førskolebarn. Denne studien sammenlignet eksekutive vansker hos ASF+, ASF- og barn med typisk utvikling (TYP) i alderen 3:0 – 5:11 år. Metoder: Studien sammenlignet barn med ASF+ (n = 40), barn med ASF- (n = 68) og barn med typisk utvikling (TYP) (n = 340). Målene på eksekutive vansker var ulike skalaer fra kartleggingsskjemaet Behavioral Rating Inventory of Executive Functions (BRIEF-P; Gioia, Espy & Isquith, 2003). For å undersøke forskjeller i eksekutive vansker mellom gruppene ble det foretatt univariate og multivariate variansanalyser, med påfølgende parvise tester. Resultater: Både ASF+ og ASF- viste økt grad av eksekutive vansker sammenlignet med TYP. Relativt til ASF- hadde ASF+ mer vansker generelt, og spesifikt med inhibisjon og emosjonell kontroll. Konklusjon: De relative forskjellene i eksekutive vansker hos førskolebarn er noe annerledes enn de som har blitt funnet hos skolebarn. Dette funnet bidrar til den gryende forståelsen for utviklingsforløpet til barn med samtidige ASF og ADHD-symptomer.nor
dc.description.abstractChildren with autism spectrum disorders (ASD) often have executive deficits. Studies indicate that children with ASF and ADHD are more impaired when it comes to executive functioning relative to children with ASF without ADHD. This is the first study to explore if this pattern of relative differences betweeen ASD+ and ASD- can be found in preeschool children. Methods: This study compares children with ASD+, ASD- and typically developing children on a Behavioral Rating Inventory of Executive Functions. The results show that ASF+ had more difficulties with inhibition and emotional control. The pattern of relative differences between ASD+ and ASD- is somewhat different in preeschool than in school-children.eng
dc.language.isonor
dc.subjectAutismespekterforstyrrelser
dc.subjectADHD
dc.subjectSamforekomst
dc.subjectEksekutive
dc.subjectvansker
dc.titleSammenhengen mellom ADHD-symptomer og eksekutive vansker hos førskolebarn med autismespekterforstyrrelsernor
dc.titleThe Impact of ADHD-symptoms on Executive deficits in Autism Spectrum Disordereng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-07-28T22:00:54Z
dc.creator.authorMidtstigen, Endre Martin Blindheim
dc.identifier.urnURN:NBN:no-48615
dc.type.documentHovedoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/44329/1/Oppgaven-0930.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata