Abstract
Hovedoppgaven har som formål å være hypotesegenererende om hvordan og hvorfor norske lederes håndtering av følelser påvirker vanskelige samtaler med medarbeidere. Antakelsen er at samtaler blir vanskelige og relasjonen svekket hvis lederne har lav følelsesmessig tåleevne. Utforskningen inkluderer en sammenligning med psykoterapeuters emosjonshåndtering, med en antakelse om at ledelsesfeltet har noe å lære av terapifeltet. Innledningskapitlet avklarer sentrale begrep og gjennomgår relevant teori og empiri for emosjoner og vanskelige samtaler i ledelse, samt en del om psykoterapeuters bruk av følelser. Metodekapitlet viser veivalgene for bruk av kvalitativ metode, tematisk analyse og abduksjon, samt refleksjoner rundt etiske betraktninger og datakvalitet. Oppgaven er et selvstendig forskningsprosjekt med eget innsamlet datamateriale fra semistrukturerte intervjuer med åtte mellomledere i tre store norske selskaper. Resultatkapitlet oppsummerer intervjuene der lederne beskriver to vanskelige samtaler hver. Deretter presenteres 17 funn fordelt på følgende seks tema: (1) Syn på og språk for følelser, (2) opplevelse og belastning, (3) roller og rammer, (4) grenser og regulering, (5) omsorg for medarbeider, og (6) relasjon og resultat. I avslutningskapitlet diskuteres funnene, de to problemstillingene, og tre av de fem genererte hypotesene: (1) Ledere har lav begrepsmessig kompetanse om følelser, (2) ledere frykter fravær av følelser, (3) beskyttede stillinger gir flere negative følelser, (4) ledere bryter følelsesgrenser ved opplevd avmakt, og (5) ledere mener medarbeideres følelsesreaksjoner bør holdes utenfor ledersamtalen. Hovedkonklusjonen er at ledelsesfeltet mangler spesifisitet for emosjonshåndtering. Hevingen av emosjonell kompetanse trenger å være spesifikk, tilgjengelig og anvendelig.