• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det medisinske fakultet
  • Profesjonsstudiet medisin
  • Kunnskapshåndtering, ledelse og kvalitet
  • View Item
  •   Home
  • Det medisinske fakultet
  • Profesjonsstudiet medisin
  • Kunnskapshåndtering, ledelse og kvalitet
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvorfor har du vært på sykehus? Innføring av pasientrettet informasjonsskriv ved utskrivelse på Medisinsk avdeling, Sykehuset Innlandet HF, divisjon Gjøvik

Anisdahl, Karoline; Bugge, Cecilie Elisabeth; Gustavsen, Magnus Barth; Harvei, Daniel A. Olsen; Holme, Nathalie Linn Anikken; Stang-Lund, Live Løvaas
Master thesis, Group thesis
View/Open
KLoK-gruppe-K2.pdf (629.7Kb)
Year
2015
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-48344

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Kunnskapshåndtering, ledelse og kvalitet [390]
Abstract
Bakgrunn og problemstilling: Pasienter har lovfestet rett til å motta språklig tilpasset, forståelig informasjon om egen helsetilstand og innholdet i mottatt helsehjelp. Dagens fagtunge epikriser er ofte lite tilgjengelige for pasienter, og mange mangler derfor slik informasjon når de utskrives fra sykehus. Vårt mål er derfor å innføre pasientrettede informasjonsskriv til dem som utskrives fra Medisinsk avdeling ved Gjøvik sykehus.

Kunnskapsgrunnlag: To store brukerundersøkelser viser at norske pasienter ikke mottar tilstrekkelig informasjon ved utskrivelse. Kunnskapsgrunnlaget for å si at pasienter bør motta strukturert og tilpasset informasjon er godt. Imidlertid har vi funnet lite forskning som viser at skriftlig informasjon er den beste måten å overlevere slik informasjon på.

Tiltak og indikatorer: Vårt tiltak er å innføre et kortfattet, pasientrettet informasjonsskriv som følger pasienten ved utskrivelse. Dette skal inneholde relevante medisinske opplysninger fra det aktuelle sykehusoppholdet, og en oppdatert, standardisert medisinliste, på «allment norsk». Vi velger å bruke andel utskrevne pasienter som mottar informasjonsskrivet som prosessindikator for å måle kvaliteten på forbedringsprosjektet.

Prosess, ledelse og organisering: Forbedringstiltaket ledes av en arbeidsgruppe på Medisinsk avdeling, Gjøvik, ledet av seksjonsoverlege Reinertsen og LIS Bøhn. Både leger og sykepleiere vil involveres i gjennomføringen av tiltaket. Implementeringen vil foregå etter PUKK-prinsippet, og tiltaket er foreslått igangsatt høsten 2015.

Konklusjon: Undersøkelser tyder på at pasientenes behov for informasjon ved utskrivelse fra norske sykehus i dag ikke møtes tilfredsstillende. Tross mangelfullt kunnskapsgrunnlag om effekten av skriftlig informasjon versus andre informasjonsmetoder, mener vi at et pasientrettet informasjonsskriv i kraft av å være strukturert og språklig tilpasset vil være et godt forbedringstiltak for å øke pasientenes forståelse av og kunnskap om egen helse og sykdom.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy