Abstract
I 2014 ba regjeringen om en utredning for mulig privatisering av statsskogs eiendommer. Et salg av disse eiendommene, som tilsvarer om lag 20 prosent av arealet i Norge, kan dermed ramme allemannsretten som sikrer alle en rett til å ferdes i den norske naturen. Vi vet at ulike mennesker kan sette pris på ulike aspekter ved det å være i naturen og bedrive friluftsliv. I denne oppgaven blir fire tekster undersøkt. Alle de fire tekstene kommer fra Den Norske Turistforening, To fra «Fjell og vidde» og to fra «Ut» (ungdomsbladet). Basert på den kognitive metaforteorien, som presentert av Lakoff og Johnson, kartlegges ulike aspekter ved friluftsliv i turreportasjene. De metaforiske utrykkene, metonymiene og similene som kan identifiseres i tekstene forteller oss om hva slags erfaringer og virkelighetsoppfatninger og holdninger de ulike tekstene formidler med tanke på friluftslivet. I oppgaven kommer det frem at «Fjell og vidde» i stor grad ser på naturen som et sted for rekreasjon mens det ungdomsrettede «Ut» har et større fokus på spenningsfylte opplevelser i fellesskap med andre. Tekstene deler også en rekke oppfatninger av hva friluftslivet betyr for mennesket. Dette er blant annet estetiske aspekter, det å komme i kontakt med noe opprinnelig, og opplevelser som kan tolkes i en religiøs eller åndelig retning. Oppgaven identifiserer ulike måter å oppfatte friluftslivet på, som kan fungere som innspill i en debatt hvor privatisering av deler av den norske naturen er tema.