Abstract
Oppgaven ser kritisk på tidligere tolkninger av den amerikanske kunstneren Charles Demuth (1883-1935). Demuth var homoseksuell og malte flere homoerotiske motiver. Det er problemene som oppstår når man ikke kontekstualiserer homoseksualitet denne oppgaven handler om. En klar todeling av seksualitet i form av kun homoseksuell og heteroseksuell har minimert de seksuelle mulighetene der er å finne i Demuth sine motiver og en moderne forståelse av hva disse konseptene innebærer har også betydd at flere av menneskene Demuth malte har blitt tolket inn i en seksuell identitet som blir anakronistisk. Jeg har hatt som målsetning å se på Demuth og hans kunst med fokus på populærkulturens forståelse av kjønn og seksualitet, i motsetning til legene og rettssystemets definisjoner. Den største forskjellen mellom disse ulike diskursene handler om den homoseksuelles selvforståelse, deres mulighet for å leve lykkelige liv og deres evne til å elske. Jeg har sett på påstander om Demuth som ofte baserer seg på antakelser om at den homoseksuelle selv deler medisinens demoniserende tolkninger av dem. Slike påstander, at han var ensom, isolert og ute av stand til å tro på kjærlighet, har hatt stor påvirkning på senere tolkninger av hans kunst.