Abstract
Private samlinger eller såkalte kuriositetskabinetter var et utbredt fenomen blant lærde og adelsmenn i 1600 - tallets Europa. Samlingene besto av kuriøse gjenstander som skulle gjenspeile verden i et slags mikrokosmos, og danne et bilde av mangfoldet i en gudeskapt verden. Johannes Lilienskiold drar i 1668 ut på en dannelsesreise fra Bergen til Roma og tilbake igjen. Reisejournalen hans fra turen gir et innblikk i det store gjenstandsmaterialet de private samlingene i Europa hadde på denne tiden. Måten Lilienskiold har nedtegnet og systematisert gjenstandsmaterialet på gir et tydelig eksempel på hvor viktig samlingene var for kunnskapsforståelsen på 1600 - tallet. Basert på Lilienskiolds beskrivelse av kurfyrsten i Dresdens private samling foretar jeg en analyse hvor jeg ser på hvordan Lilienskiold bruker samlingen og hvordan han ved å systematisere gjenstandene i selvkonstruerte kategorier skaper nye meningssammenhenger. Samtidig ser jeg nærmere på hva som skjer i prosessen ved overføring fra en fysisk samling til skrevne lister med henblikk på hvordan endring av kontekst gir endret forståelse.
Private collections or the so called curiosity cabinets was a wide spread phenomenon amongst the educated elite and nobles in 17th century Europe. The collections consisted of «curious» objects that were meant to mirror the world in a microcosm, and thereby portray the diversity in a world created by God. Johannes Lilienskiold sets out on his Grand Tour in 1668 from Bergen to Rome and back. His written diary from the trip gives an insight into the great material of objects the private collections offered at the time. The way Lilienskiold has written and organized the material gives a clear indication of how important the collections were for understanding the world in the 17th century. Based on Lilienskiolds description of the Elector of Dresden s private collection I will try to analyze how Lilienskiold uses the collections and how he by organizing the objects in self-constructed categories creates new meanings. I also try to find out what happens in the prosess of transferring a physical collection to a written one focusing on how a change of context enables changed understanding.