Abstract
Er dagens museer gode læringsarenaer for barneskoleelever? I dagens kunnskapsbaserte samfunn, har søken etter viten blitt både en fritidsaktivitet og en karriere for mange. Barn som vokser opp i Norge i dag får gjennom sin barndom ufattelig mange visuelle impulser, og ulike kilder til kunnskap de er nødt til å forholde seg til. Barneskolen er lovpålagt å gi sine elever en oversikt over de kunnskapskildene de trenger til sin akademiske fremtid, men også til deres liv utenfor skolen. En av disse kildene som elevene skal lære å beherske er museer. Norske barn blir gjennom sine første skoleår presentert for forskjellige typer museer som er knyttet til kunst, kultur, vitenskap, historie og mange andre temaer. De fleste norske museer bruker mye ressurser og mange arbeidstimer på å få skoleklasser inn på deres museer. Hva er hensikten med disse museumsbesøkene i skoletiden? Denne oppgaven tar for seg hvordan museer egner seg som læringsarenaer for barneskoleelever. Betydningen av barn som målgruppe for dagens museer. Samt hvilke faktorer som påvirker den formidlingen som barneskoleelever får på museer? Er det en sammenheng mellom det museene ønsker å være som læringsarena for barn, og det de oppnår under sine formidlingsarbeid?