Abstract
Denne oppgaven omhandler Bergseminaret på Kongsberg og dets mineralsamling. Bergseminaret på Kongsberg ble opprett i 1757 og nedlagt i 1814, da det ble bestemt at det nye Universitetets plassering ble i Christiania. Bergseminaret regnes som landets første institusjon for høyere teknisk utdanning, og regnes som forløperen til NTH. Skolen ble grunnlagt for utdanning av dyktige individer som kunne få sentrale roller i landets gruver og jernverk. Dette studiet tar for seg mineralsamlingen som Bergseminaret hadde og det ønskes å skape en historisk oversikt over til hvilke tider Bergseminaret hadde en slik samling til bruk i undervisning i mineralogi og kjemi. Fokus i oppgaven ligger særlig på hvordan samlingene på Bergseminaret ble etablert, hvilke type mineraler de inneholdt og hvordan disse ble oppbevart og brukt. I studiet av samlingen har jeg også sett på hvordan opplysningstidens syn på vitenskapenes utvikling og deres betydning for samfunnet lå sentralt i etableringen av Bergseminaret, og for etableringen av mineralsamlingen. Historien om Bergseminarets mineralsamling er ikke en historie om en helhetlig, kontinuerlig samling fra 1757 til 1814. Det tok hele 13 år før noen samling ble etablert på Kongsberg i 1770. En brann i 1777 førte til at denne samlingen, og en større privatsamling plassert ved skolen av Peter Thorstensen, gikk tapt. Noen år etter ble en nyetablert samling plassert i auditoriesalen - også kalt "Høre Sahl" - i Bergseminarets nybygg. Denne inkluderte mineraler fra privatsamlingene til Andreas Holt, Jørgen Hiort og etterhvert Morten Thrane Brünnich. En viktig del av denne oppgaven har vært å spore opp informasjon om disse privatsamlingene og videre forsøke å sette et lys på hvordan privatpersonenes samlinger endte opp på Bergseminaret. Denne mineralsamlingen, og måten den ble ervervet og brukt på, blir sett i lys av 1700-tallets samlingskulturs sentrale tendenser. Som landets første skole for høyere teknisk utdanning, er det interessant å se hvordan Bergseminarets mineralsamling inngår i denne samlingskulturen.