Hide metadata

dc.contributor.authorNorang, Tiril Jorid Gjerde
dc.date.accessioned2015-02-20T23:01:06Z
dc.date.available2015-02-20T23:01:06Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationNorang, Tiril Jorid Gjerde. Samarbeid mellom logoped og pedagogisk leder - en kvantitativ undersøkelse med vekt på rådgivning og konsultasjon. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/42465
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Samarbeid mellom logoped og pedagogisk leder - en kvantitativ undersøkelse med vekt på rådgivning og konsultasjon som arbeidsform. Formål og problemstilling: Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke barnehagelærer/pedagogisk leders opplevelse av, og erfaring med å arbeide sammen med logoped, i et indirekte arbeid som omhandler barn med språkvansker. Det er tatt utgangspunkt i rådgivningsteori, og en rådgivningsteoretisk forståelse av konsultasjon, som teoretisk forståelsesramme for dette arbeidet. På bakgrunn av dette har oppgavens problemstilling blitt utformet slik: På hvilke måter har barnehagelærer/pedagogisk leder utbytte av rådgivning fra logoped i arbeidet med barn som har språkvansker? I tilknytning til problemstillingen er det blitt formulert tre forskningsspørsmål som fokuserer på utvalgte elementer i dette samarbeidet og aspekter ved utbyttet. - Forskningsspørsmål 1: Er ulike roller og ansvar i rådgivningsforholdet fordelt og tydelig avklart? - Forskningsspørsmål 2: Inneholder rådgivningen informasjon og kunnskap om barnets vanske, samt forslag til tiltak som barnehagelærer/ped.leder kan iverksette og gjennomføre? - Forskningsspørsmål 3: Bidrar rådgivningen til å utvikle barnehagelærer/pedagogisk leders kompetanse og ferdigheter i å arbeide med barn som har språkvansker? Metode: For å undersøke oppgavens problemstilling empirisk, er det blitt benyttet en nettbasert spørreundersøkelse som er utviklet på bakgrunn av problemstilling og forskningsspørsmål. Denne er blitt distribuert til respondentene via mail, og disse er blitt trukket ut til å delta gjennom et såkalt ikke-sannsynlighetsutvalg. Oppgavens metodiske tilnærming er i hovedsak kvantitativ, og det er valgt et deskriptivt design, da formålet med oppgaven er å undersøke hvordan et fenomen fremstår, uten å forsøke å påvirke betingelsene for at det er blitt slik (Kleven, 2002b). Resultater og konklusjon: Resultater og funn fra spørreundersøkelsen viser at respondentene i utvalget (pedagogiske ledere) stort sett vurderer å ha hatt utbytte av å samarbeide med logoped om barn som har språkvansker. Enkelte punkter ved samarbeidet, slik som tydelig avklaring av ansvar, hvor ofte en møtes, og i hvilken grad respondenten vurderer å være fornøyd med dette, er blant variablene hvor det er størst variasjon i respondentenes svar, selv om flertallet vurderer dette positivt. Da undersøkelsen har en lav svarprosent og benytter et ikke-sannsynlighetsutvalg, vil det være vanskelig å gjøre generaliseringer av resultatene til en større populasjon. Resultatene vil gjelde for utvalget i oppgaven, det er mulig å tenke seg at de kan avdekke tendenser som også eksisterer i populasjonen, men dette vil det ikke være mulig å si noe sikkert om. Det har også vær vanskelig å vurdere om samarbeidet mellom logoped og pedagogisk leder kan karakteriseres som en rådgivnings eller konsultasjonsprosess, basert på informasjonen fra spørreundersøkelsen, da denne i liten grad tar for seg faktorer ved en slik prosess.nor
dc.language.isonor
dc.subjectlogopedrolle
dc.subjectrådgivning
dc.subjectkonsultasjon
dc.titleSamarbeid mellom logoped og pedagogisk leder - en kvantitativ undersøkelse med vekt på rådgivning og konsultasjonnor
dc.titleCollaboration between the speech therapist and the kindergarten teachereng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-02-20T23:01:06Z
dc.creator.authorNorang, Tiril Jorid Gjerde
dc.identifier.urnURN:NBN:no-46822
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/42465/1/Masteroppgave-Tiril-Norang.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata