Hide metadata

dc.contributor.authorHaugen, Linda
dc.date.accessioned2015-02-20T23:00:59Z
dc.date.available2015-02-20T23:00:59Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationHaugen, Linda. Bak fasaden. En kvantitativ studie av tunghørte ungdomsskoleelevers mestring og skolelivskvalitet  . Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/42457
dc.description.abstractFormålet med denne studien var å undersøke hva slags mestringsstrategier tunghørte elever i ungdomsskolen benytter seg av, og hvorvidt disse strategiene har en sammenheng med deres skolelivskvalitet. Denne oppgaven har følgende problemstilling: Hva slags mestringsstrategier benytter elever med nedsatt hørsel og er det en forskjell mellom tunghørtes strategier og deres medelever? Hvilken sammenheng er det mellom ulike mestringsstrategier og elevenes skolelivskvalitet? Ved å se på disse sammenhengene ønsket jeg å sette elevenes mestringsstrategier i den konteksten hvor de oppstår. Når jeg skulle utforske elevenes erfaringer og perspektiver og elevenes strategier valgte jeg å spørre elevene selv. Det ble benyttet en kvantitativ metode med surveys i form av spørreskjemaer og begrunnes med oppgavens problemstilling. Utvalget var 4 tunghørte ungdomsskoleelever og deres medelever. Elevene gjennomførte en nettbasert undersøkelse bestående av spørreskjemaer som omhandlet hørselstapet, mestringsstrategier, kommunikasjonsstrategier og skolelivskvalitet. Analysene viste at både de tunghørte elevene og de hørende elevene rapporterte høy grad av mestringsstrategier både når de møter på utfordringer generelt og i kommunikasjon. Den eneste forskjellen mellom utvalgene var at de tunghørte elevene benyttet seg av kommunikasjonsstrategiene optimalisere og initiere i noe større grad enn de hørende elevene. Hovedforskjellene på de tunghørte elevene og de hørende elevene i denne studien omhandlet hvorledes mestringsstrategiene og kommunikasjonsstrategiene til det tunghørte utvalget var forbundet med det psykososiale aspektet ved skolelivskvalitet. Ingen av de undersøkte variablene viste seg å være av betydning for de hørende elevenes valg av mestringsstrategier, mens dette viste seg å være forbundet med de tunghørte elevenes valg av strategier i stor grad. Det psykososiale aspektet synes dermed å være en viktig dimensjon for å forstå elevenes erfaringer, perspektiver og strategier for å mestre skolelivet som elev med nedsatt hørsel i et hørende miljø.nor
dc.language.isonor
dc.subjectTunghørte
dc.subjectelever
dc.subjectskolelivskvalitet
dc.subjectmestring
dc.titleBak fasaden. En kvantitativ studie av tunghørte ungdomsskoleelevers mestring og skolelivskvalitet  nor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-02-20T23:00:59Z
dc.creator.authorHaugen, Linda
dc.identifier.urnURN:NBN:no-46794
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/42457/1/En-kvantitativ-studie-av-tunghrte-ungdomsskoleelevers-mestring.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata