Abstract
I denne oppgaven blir kunnskapsdeling og kunnskapsoverføring i en norsk industribedrift studert. Problemstillingene i oppgaven går ut på hvordan kunnskap og læring behandles i et stor selskap, og hvordan kunnskapsdeling og kunnskapsoverføring internt og mellom organisasjonsenheter kan styrke innovasjon. Det er gjennomført et case studie som benytter teorier om organisatorisk læring, kunnskapsdeling, kunnskapsoverføring og innovasjon som grunnlag for kvalitativt forskning i Norsk Hydro. Det ble gjennomført totalt 10 intervjuer, deriblant ledelsen i Oslo og ansatte ved aluminiumsverkene i Årdal, Høyanger og Karmøy. Fra datainnsamlingen ble det gjort flere funn som blir brukt til å konkludere oppgavens problemstillinger. Hydro sin kunnskapsstrategi ser ut til å samsvare godt med kjent japansk organisasjonsteori. Det viser seg at eierskap til system og prosess er en nøkkelfaktor for kunnskapsdeling og læring, likevel viser det seg vanskelig å innføre. Hydro har iverksatt gode tiltak for kunnskapsdeling, men har noen utfordringer når det kommer til involvering av ansatte. Innovasjon oppstår indirekte via et fokus på kontinuerlige forbedringer av prosesser og ikke som resultat av en planlagt innovasjonsstrategi. Som forslag til en mulig løsning på utfordringene Hydro står ovenfor blir en teori om ny bruk IT-systemer presentert ( Enterprise 2.0 ).
Case study method has been used to perform a qualitative research in Norsk Hydro, using theories related to organizational learning, knowledge sharing, knowledge transfer and innovation. A total of 10 interviews were completed, including management in Oslo and employees at aluminium plants in Årdal, Høyanger and Karmøy. Several findings were discovered in the research and they were used to answer the research questions. Hydro's knowledge strategy appears to correspond well with known Japanese organization theory. It turns out that employee ownership of the system and processes are a key factor for knowledge sharing and organizational learning. However, it appears to be difficult to implement. Hydro has implemented effective measures for knowledge sharing, but has some challenges regarding inclusion of employees. Innovation occurs indirectly through a focus on continuous improvement of processes, and not as the result of a planned innovation strategy. To encounter these challenges, new uses for IT-systems has been proposed, including social elements with utilization of Enterprise 2.0 .