• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
  • Institutt for informatikk
  • Institutt for informatikk
  • View Item
  •   Home
  • Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
  • Institutt for informatikk
  • Institutt for informatikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Design av personvernsinnstillinger for og med unge brukere av sosiale medier

Saxlund, Sylvia Beate Stang
Master thesis
View/Open
saxlund_master.pdf (6.746Mb)
Year
2014
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-46459

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Institutt for informatikk [3583]
Abstract
Tenåringer er en neglisjert gruppe innenfor forskning. Det er få studier som involverer tenåringer, og enda færre med unge pasienter. De fleste studiene som finnes bruker tenåringer hovedsakelig som testere og informanter. Sosiale medier har ført til at vi i stadig økende grad deler til dels privat informasjon om oss selv på Internett. Unge mennesker er spesielt godt representert på ulike former for sosiale nettverk, det er bare et mindretall som ikke tar i bruk sosiale nettverkstjenester. Til tross for et økende fokus på personvern blir personvernsinnstillinger oppfattet som kronglete og kjedelig. Målsetningen med denne studien er å designe personvernsinnstillinger på en ny måte som appellerer i større grad til unge brukere av sosiale medier. Deltakende design og kvalitative metoder har blitt brukt for å involvere ungdom i designprosessen. Med ungdommer involvert ble det utviklet en rekke designforslag som senere ble evaluert av ungdommene og utviklet videre. Resultatene viser at det finnes en reel misnøye med hvordan personvernsinnstillinger fungerer på sosiale medier i dag. Ungdommer ønsker mer kontroll selv, samtidige som de vil at innstillingene skal være enkle å bruke. Bruk av farger for å visualisere personvern er en god idé, men farger har vist seg å ha ulik kontekstuell betydning for ungdommer. Å bruke konseptet cool har hatt en positiv innvirkning på designforslagene med tanke på at sluttresultatet har fokus på mer kontroll og valgfrihet til brukere.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy