• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
  • Institutt for informatikk
  • Institutt for informatikk
  • View Item
  •   Home
  • Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
  • Institutt for informatikk
  • Institutt for informatikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Design av personvernserklæringer for unge brukere av sosiale medier.

Simonsen, Anja Op Ten Berg
Master thesis
View/Open
Simonsen-master.pdf (8.658Mb)
Year
2014
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-46455

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Institutt for informatikk [3581]
Abstract
Personvernserklæringer er lite tilgjengelige og inneholder svært mye informasjon skrevet på et avansert språk. Dette har resultert i at svært få tar seg bryet med å lese innholdet i dem. Brukere av nettjenester har ikke kontroll over hvordan egne personopplysninger behandles, og er avhengige av å sette seg inn i tjenestens personvernspraksis for å få oversikt over hva de samtykker til. Innholdet i slike erklæringer har vist seg å inneholde informasjon som gjør at personer mister kontrollen over eget personvern. Unge brukere av sosiale nettjenester er spesielt utsatt på grunn av stor deling av personlig informasjon, samtidig som de har manglende kunnskap og ofte er uvitende om hvilke konsekvenser dette kan medføre. Forskningen presentert i denne masteroppgaven går ut på å lage et konkret designforslag til hvordan personvernserklæringer kan gjøres mer tilgjengelige og attraktive for unge brukere av sosiale medier. Gjennom et samarbeid med åtte ungdommer hvor flere deltakende designaktiviteter har funnet sted, har det blitt utviklet et designforslag som viser en ny måte å presentere personvernserklæringer på. Resultater viser at overbevisende design som fokuser på å la brukere ta valg som hjelper dem i å forstå tjenesters personvernspraksis er avgjørende for å sikre et uttrykkelig og informert samtykke. Et krav om tvunget aktivt samtykke har vist seg å være nødvendig. I form av et lekent design har motivasjon og refleksjon hjulpet brukeren med å sette seg inn i den presenterte informasjonen. Den deltakende designprosessen har gitt ungdommene stor innvirkning på designet, slik at det i størst mulig grad skulle være tilpasset deres ønsker.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy