Abstract
Denne oppgaven handler om hvordan Kommunal- og regionaldepartementet, i 2002, endret avdelingsstrukturen til en av de tre fagavdelingene. Regionalpolitisk avdeling har gått fra å ha en seksjonsbasert avdelingsstruktur til en teamorganisert avdelingsstruktur. Oppgaven har et teoretisk utgangspunkt, hvor de seksjonsbaserte fagavdelingene ses i lys av en byråkratisk organisering og den teamorganiserte fagavdelingen forstås som preget av post-byråkratiske organisasjonsprinsipper. Ifølge post-byråkratiske perspektiver innebærer teamorganisering at lederstiler, arbeidsformer og belønning- og motivasjonsstrukturer er forskjellige fra en byråkratisk organisering. Dette er faktorer som, i denne oppgaven, oppfattes som betydningsfulle for hvordan avdelingsdirektører og ansatterepresentanter vurderer arbeidssøkere i en rekrutteringsprosess. Spørsmålet som reises i oppgaven er om disse faktorene er forskjellige i fagavdelingene som er ulikt organisert. Videre reises spørsmålet om dette innebærer at ledere og ansatterepresentanter vurderer arbeidssøkere forskjellig når man ønsker å ansette en ny person. Datagrunnlaget i oppgaven er i hovedsak intervjuer med avdelingsdirektører og ansatterepresentanter. Jeg har også samlet inn statistikk om fagavdelingenes rekrutteringsmønster, noe som muliggjør mindre deskriptive fremstillinger. Utover dette benyttes også to rapporter om teamorganisering i departementssektoren som foreliggende data. Oppgaven viser tre empirisk hovedfunn. For det første viser jeg at lederstiler, arbeidsformer og belønning- og motivasjonsstrukturer er forskjellige i fagavdelingene som er ulikt organisert. Samtidig viser jeg også at den vertikale styringslinjen, som preger departementssektoren, gjør at forskjellene i praksis ikke er så store. For det andre har jeg identifisert hvilke utdanningsbakgrunner fagavdelingene ansetter. Dette gjøres ved hjelp av mindre deskriptive statistikker som jeg selv har samlet inn. De deskriptive fremstillingene viser at de seksjonsbaserte fagavdelingene ansetter det man kan kalle spesialistkompetanse, mens den teamorganiserte fagavdelingen ansetter generalistkompetanse. For det tredje viser intervjuer med ledere og ansatterepresentanter, at alle fagavdelingene vektlegger fagkunnskap som det viktigste vurderingskriteriet når det gjøres en ansettelse. Imidlertid er det forskjeller knyttet til hva man mener er relevant fagkunnskap. Ledere og ansatterepresentanter fra de seksjonsbaserte fagavdelingene vektlegger spesialistkompetanse, mens generalistkompetanse anses som det viktigste i den teamorganiserte fagavdeling. Oppgaven antyder at dette kan forklares som et resultat av at fagavdelingene jobber med forskjellige faglige områder, som krever ulike former for kompetanse. Samtidig viser denne studien at det er grunner til å tro at teamorganisering er med på å opprettholde et rekrutteringsmønster hvor man ansetter generalistkompetanse, og den seksjonsbaserte organiseringen legger til rette for en rekruttering av spesialistkompetanse.