Sammendrag
I de senere år har tv-mediet i Norge endret seg. For det første har antall riksdekkende norske kanaler økt som følge av digitaliseringen av bakkenettet. For det andre har tv-kanalene utvidet sitt tilbud til nettbaserte tv-tjenester. Denne oppgaven undersøker hvordan norske 20-29 åringer har endret sin bruk av tv-mediet fra 2004 til 2013. I oppgaven undersøkes 20-29 åringenes bruk av tradisjonelt tv, tidsforskjøvet tv-seing og tv-seing på nye plattformer. Metoden i oppgaven er kvantitative analyser av norsk mediebransjes egen undersøkelse av tv-bruk; TNS Gallups tv-undersøkelse. Der det er aktuelt å se på bruk av nye former for tv-seing suppleres det med andre undersøkelser. Oppgaven har fire hovedfunn. For det første har 20-29 åringene redusert sitt konsum av live-tv (tradisjonelt tv) i den aktuelle perioden. For det andre ser de langt mer på nisjekanaler enn hva de gjorde i 2004. For det tredje ser de betydelig mer på audiovisuelle bestillingstjenester via videostreaming. Disse tre funnene leder til det siste funnet i oppgaven: 20-29 åringer sin daglige bruk av tv-mediet er ikke markant lavere enn resten av befolkningen, men de ser tv på andre måter enn de eldre.
In recent years, television in Norway has changed. First, the number of niche channels has increased as a result of the digitalization of the terrestrial netwoork. Second, tv channels have started offering their programs on new platforms. This thesis examines how 20-29 year old Norwegians have changed their use of television from 2004 to 2013. The thesis examines how 20-29 year olds use traditional tv, time shifted tv and videostreaming. The methodical approach in this thesis is quantitative analysis of data from TNS Gallup´s tv-meterpanel. In addition to this, other surveys are analyzed to examine how the 20-29 year olds are using new media. There are four main findings in this thesis. Firstly, the 20-29 year olds have decreased their use and reach of traditional tv (live tv) from 2004 to 2013. Second, they are spending more time watching the niche channels, and thirdly, they have increased their usage of video streaming. These three findings leads to the fourth finding. The 20-29 year olds daily use of television is not significantly lower than the rest of the population, but they watch television in other ways than their elders.