Abstract
Leseundersøkelser som PISA og nasjonale prøver viser at leseferdighetene og holdningene til lesing her i landet ikke står til forventningene. Spesielt har resultatene til guttene vært nedslående. Det finnes mange instanser i Norge som arbeider for økt leselyst og lesekompetanse i befolkningen. Foreningen !les er en av dem. Et mangeårig lesestimuleringstiltak i deres regi er tXt-aksjonen, og den retter seg mot leserne i ungdomsskolen, en målgruppe som omfatter rundt 190 000 elever. Denne oppgaven er basert på en kvantitativ undersøkelse av tXt-aksjonens tolv antologier og 189 tekstbidrag i perioden 2002–2013. Hensikten med kartleggingen har vært å avdekke mønstre ved antologiens innhold og paratekstuell utforming. Et hovedspørsmål har vært i hvilken grad antologiene henvender seg til målgruppen, da spesielt guttene og deres preferanser. Guttene er særskilt vektlagt i denne oppgaven fordi myndighetene, forskningen og Foreningen !les gjør det samme. Undersøkelsen viser at antologiene som leselystaksjon spriker fra år til år, og ikke synes å være resultat av en gjennomtenkt plan for arbeidet. Innhold og presentasjon bidrar kanskje snarere til å lukke litteraturen for guttene fremfor å åpne den.