Abstract
Problemområde Denne oppgaven har som sitt mål å rette oppmerksomheten mot digital mobbing og å se nærmere på rollen som skolebaserte antimobbeprogrammer kan ha for forebyggingen – eller reduksjonen av digital mobbing blant barn og unge. Arbeidet mot mobbing i skoler har den siste tiden blitt innlemmet i barn og unges skolehverdag, gjennom skolebaserte programmer som alle elever må gjennom. Dette fokuset som rettes mot mobbing har som mål å redusere mobbingen i skolen. Hva med digital mobbing? Mye av den digitale mobbingen pågår utenfor skoletiden (Staksrud 2013). Vil skolebaserte antimobbeprogrammer kunne virke inn på denne typen mobbing som i stor grad skjer utenfor lærernes arbeidstid? I denne oppgaven vil jeg se nærmere på to skolebaserte antimobbeprogrammer; Olweus-programmet og KiVa. Disse programmene har det til felles at de er intervensjonsprogrammer som har som mål å redusere omfanget av mobbetilfeller blant skoleelever. Programmene blir implementert som del av skoleopplæringen for flere elever i blant annet Norge (Olweus) og Finland (KiVa). Begge har sitt hovedfokus på «tradisjonell» mobbing, altså den mobbingen som foregår ansikt til ansikt gjennom fysisk og verbal aggresjon, utestenging eller baksnakking. Metodisk tilnærming, kilder og teoretisk bakgrunn For å besvare problemstillingen i oppgaven har litteraturstudie blitt brukt, og i hovedsak er oppgaven basert på nyere nasjonal og internasjonal forskning på det aktuelle feltet. Artikler om digital mobbing og tradisjonell mobbing, samt evalueringsrapporter fra antimobbeprogrammene Olweus og KiVa, utgjør mesteparten av kildene til oppgaven. Boken til Elisabeth Staksrud (2013), «Digital mobbing. Hvem, hvor, hvordan, hvorfor – og hva kan voksne gjøre?» vil også bli brukt for å forklare hva digital mobbing er. Oppgaven har sosial kognitiv læringsteori som sitt teoretiske utgangspunkt. Teorien anser menneskelig atferd som et produkt av interne kognitive og personlige faktorer i mennesket og sosiale mekanismer som tilpasning og forandring (Bandura, 2001). Mobbing, både tradisjonell og digital, kan betraktes på som et produkt av interaksjonen mellom individuelle faktorer hos mobbere og mobbeofre og påvirkning fra miljøet. Hvis skoleelever blir lært opp i å forstå hva mobbing er, hvordan takle den, hvem de kan kontakte om de blir utsatt for mobbing, og til slutt hvordan få slutt på mobbing, kan dette være med på å bidra til at elevene endrer sine praksiser rundt det å mobbe andre eller være tause vitner til at andre plages over tid. Problemområde Denne oppgaven har som sitt mål å rette oppmerksomheten mot digital mobbing og å se nærmere på rollen som skolebaserte antimobbeprogrammer kan ha for forebyggingen – eller reduksjonen av digital mobbing blant barn og unge. Arbeidet mot mobbing i skoler har den siste tiden blitt innlemmet i barn og unges skolehverdag, gjennom skolebaserte programmer som alle elever må gjennom. Dette fokuset som rettes mot mobbing har som mål å redusere mobbingen i skolen. Hva med digital mobbing? Mye av den digitale mobbingen pågår utenfor skoletiden (Staksrud 2013). Vil skolebaserte antimobbeprogrammer kunne virke inn på denne typen mobbing som i stor grad skjer utenfor lærernes arbeidstid? I denne oppgaven vil jeg se nærmere på to skolebaserte antimobbeprogrammer; Olweus-programmet og KiVa. Disse programmene har det til felles at de er intervensjonsprogrammer som har som mål å redusere omfanget av mobbetilfeller blant skoleelever. Programmene blir implementert som del av skoleopplæringen for flere elever i blant annet Norge (Olweus) og Finland (KiVa). Begge har sitt hovedfokus på «tradisjonell» mobbing, altså den mobbingen som foregår ansikt til ansikt gjennom fysisk og verbal aggresjon, utestenging eller baksnakking. Metodisk tilnærming, kilder og teoretisk bakgrunn For å besvare problemstillingen i oppgaven har litteraturstudie blitt brukt, og i hovedsak er oppgaven basert på nyere nasjonal og internasjonal forskning på det aktuelle feltet. Artikler om digital mobbing og tradisjonell mobbing, samt evalueringsrapporter fra antimobbeprogrammene Olweus og KiVa, utgjør mesteparten av kildene til oppgaven. Boken til Elisabeth Staksrud (2013), «Digital mobbing. Hvem, hvor, hvordan, hvorfor – og hva kan voksne gjøre?» vil også bli brukt for å forklare hva digital mobbing er. Oppgaven har sosial kognitiv læringsteori som sitt teoretiske utgangspunkt. Teorien anser menneskelig atferd som et produkt av interne kognitive og personlige faktorer i mennesket og sosiale mekanismer som tilpasning og forandring (Bandura, 2001). Mobbing, både tradisjonell og digital, kan betraktes på som et produkt av interaksjonen mellom individuelle faktorer hos mobbere og mobbeofre og påvirkning fra miljøet. Hvis skoleelever blir lært opp i å forstå hva mobbing er, hvordan takle den, hvem de kan kontakte om de blir utsatt for mobbing, og til slutt hvordan få slutt på mobbing, kan dette være med på å bidra til at elevene endrer sine praksiser rundt det å mobbe andre eller være tause vitner til at andre plages over tid.