Abstract
Sammendrag Denne masteravhandlingen er basert på feltarbeid utført i Honolulu på øya Oahu fra januar til juni 2012. I denne avhandlingen tar jeg opp ideen om hva som blir oppfattet og ansett som autentisk hula i Ka`imi hula halau (hulaskole), som var mitt primære feltarena. Jeg vil undersøke hvordan hula haumana (hulastudenter) forstår autentisitet, og hvordan de praktiserer deres huladans som gjør den autentisk i deres forståelse. Min reise i feltarbeidet har gitt meg et innblikk i hvordan den utbredte kommersielle hula har skapt en generell oppfatning av hva hula er: Den blir sett på som ikke noe mer enn en eksotisk dans for underholdningens skyld hvor vakre og trente hula dansere kledd i plastikk gress-skjørt og kokosnøtt - overdel skal representere den hawaiiske kulturen. Den utbredte kommersielle hula i turistindustrien har ført til en misforstått idé av hva hula er ifølge hula haumana fra Ka ́imi. Kommersiell hula blir i deres øyne sett på som en mangel av respekt overfor ikke bare alle kumu hula(hulalærer) og hula haumana, men også overfor hawaiere. Mitt utgangspunkt for denne avhandlingen er at behovet for å definere det autentisk hula kommer av en spenning i møte med den kommersielle hula. Tradisjon og autentisitet som kategori blir da viktig for mine informanter å beskytte og bevare, fordi den blir truet av turistindustriens kommersialisering av hula. Jeg foreslår i oppgaven at viktigheten av å verge det autentiske i hula har blitt viktig for dem fordi deres bekymring for den iscenesatte forestilling en vil bidra til en større spredning ,og bli oppfattet som legitimt. Fremheving og betoning av autentisk hula hviler på deres vektlegging av at all praktisering av hula kommer fra alohaånden. Gjennom å omfavne aloha er de i stand til å leve ut, danse og uttrykke hula til den sanne hula,som har røtter i hawaiiske tradisjoner og verdier. Alohaånden er sentral i hawaiisk kultur; hvor den er kilde til handlinger og verdier som virkeliggjør og gir troverdighet for å legitimere deres hula som autentisk i deres forståelse.