• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for lingvistiske og nordiske studier
  • Nordisk litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for lingvistiske og nordiske studier
  • Nordisk litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

På sporet av "den nye kvinnen" Hverdagsrealisme og normbrytende karakterer i skandinavisk dramatikk av kvinner ca. 1880-1900

Paulsen, Tonje
Master thesis
View/Open
Masteroppgave--Paulsen.pdf (1.354Mb)
Year
2014
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-44847

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Nordisk litteratur [342]
Abstract
Ibsens Nora smalt igjen døren. Uten utdanning, egne penger, eller en klar idé for hvordan hun skulle overleve må hennes muligheter for å lykkes i et Norge anno 1879 med disse forutsetningene sies å være liten. I denne oppgaven ønsker jeg å se nærmere på dramatekster fra et utvalg norske og svenske kvinnelige dramatikere, skrevet i perioden ca 1883-1900. Hvordan lot de sine kvinnelige karakterer belyse samfunnets skjevheter? Hvilke utfordringer og muligheter gis de? Hvem støtter deres valg og hvilke krefter holder igjen? Disse spørsmålene vil stilles og undersøkes, først via en nærlesning av tre dramaer, deretter i en større sammenheng hvor en rekke tekster blir trukket inn og diskutert med utgangspunkt i Marianne Hirschs teori om mor-datter- relasjonen, og teorier om "the New Woman", presentert av blant andre Ann L. Ardis og Ebba Witt-Brattström. Oppgaven innledes med et kapittel hvor noen relevante juridiske, ideologiske og økonomiske endringer som finner sted i den aktuelle perioden tas opp, for slik å skape en kontekst å tolke de kvinnelige protagonistenes handlinger ut i fra. Jeg vil hevde at i mitt materiale gis de kvinnelige karakterene en mer reell sjanse til å lykkes, de er ikke uvitende, handlingslammede til krisen inntreffer, eller håpløse romantikere. og der de gis noen av disse egenskapene er det helst for å kontrasteres mot en annen av dramaets kvinner, for slik å påpeke det håpløse i deres karakter. Det må påpekes at jeg ser mitt materiale som dramatiske verker hvor trekk fra "Ny kvinne"-litteraturen figurerer, og ikke som tekster skrevet inn i denne sjangeren. Blant annet er det i mine tekster mer sympatiske fremstillinger av mannlige karakterer enn hva som ofte ses som sjangertypisk for "Ny kvinne"-tekster. Og dette er et viktig poeng i oppgaven: samhandling, likeverd og forståelse, mellom kjønn og mellom kvinner, er begreper som gis positiv verdi. Disse figurerer som motsetninger til begreper som brudd, ofring og underkastelse. Denne oppgaven er ment å skulle belyse en del av nordisk/ skandinavisk litteraturhistorie som ikke har fått mest oppmerksomhet. Dramatikk av kvinner fra siste del av 1800-tallet er sparsomt behandlet, men som det senere vil påpekes skrev kvinner en stor mengde dramatikk, og fikk sine tekster både publisert og oppført. En rekke av disse "glemte" arbeidene inneholder interessante problemstillinger og samfunnsbilder verdt å trekke frem i lyset - noe denne oppgaven ønsker å bidra til.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy