Hide metadata

dc.contributor.authorBreie, Eirin
dc.date.accessioned2014-05-08T22:00:03Z
dc.date.available2014-05-08T22:00:03Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationBreie, Eirin. Konservering av 1700-talls maleriet Kristus som apoteker. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/39157
dc.description.abstractDenne oppgaven fremstiller konserveringen av maleriet Kristus som apoteker. Motivet i maleriet er Jesus og en angrende synder i et apotek. Maleriet er malt av en ukjent kunstner på 1700-tallet, i Tyskland eller Østerrike. Dateringen er gjort ut fra stilistiske trekk, etter sammenligning med tilsvarende motiv og ut fra maleteknikk og materialbruk. Maleriet er malt på linlerret, grundert med et lag rød krittgrundering. Fargene er bundet i olje. Fargestrukturene er bygget opp med imprimatura i brune farger, og en rasjonell påføring av fargelag. Bruken av jordpigmenter er utpreget. Maleriet hadde vært gjennom flere tidligere behandlinger. Den originale blindrammen var fjernet. Originallerretet var beskåret og limt til en papplate med et animalsk lim. Maleriet var retusjert, så sekundære farger dekket både skader og intakt original farge. Det var også påført en sekundær ferniss. Maleriets tilstand var preget av manglende strukturell stabilitet i bunnmaterialene, noe som hadde påvirket de overliggende lagene. Platen maleriet var festet til var deformert og lokale delamineringer var oppstått. Lerretet var impregnert av sekundært lim. Dette hadde resultert i tapt fleksibilitet og høyt syreinnhold. Fargelagene var preget av krakeleringer, oppskallinger og avskallinger. Skadene kunne relateres til dimensjonsendringer i de sekundære materialene og oppbevaring i et uegnet klima. Det nedbrutte fernisslaget var gult og misfarget. Mørkningen av fargene var forverret ytterligere av flere lag med overflateforurensning. Oppgaven beskriver undersøkelse av maleriet med flere ulike analyseteknikker. Deriblant visuell analyse, opptak av UV, IR, IR falsk farge og røntgen. Fiberidentifikasjon ble utført ved lysmikroskopi. Identifisering av elementer i pigmentene ved hjelp av XRF og SEM-EDS og identifisering av funksjonelle grupper i sekundært lim ved FTIR. Bunnmaterialenes pH og fargenes overflate-pH ble målt ved hjelp av ekstraksjon og bruk av rigid gel. Behandlingen av maleriet innebar konsolidering, delaminering av rigid underlag, kantdublering og rensing av lim, retusjeringer og ferniss. Visuell reintegrering ble utført ved fernissering, kitting med et termoplastisk kitt, retusjeringsfarger med gouache og gamblinfarger. Analysene og den påfølgende behandlingen førte til en større forståelse for de originale materialene, så vell som de sekundære. Strukturell stabilitet ble oppnådd og maleriets visuelle fremtoning ble forbedret.nor
dc.description.abstractEnglish summary This master thesis presents the conservation of the painting Christ as an Apothecary. The paintings motif is Christ and a repentant sinner in a pharmacy. The artist is unknown, but the work is thought to fate to the 18th Century. The dating is based on stylistic evaluation, in relation to other versions of the motif, and on the technique and materials used by the painter, who was possibly German or Austrian. The work is oil on a linen canvas, with red chalk ground. Over an imprimatura of light and dark brown, there is a modest layering of colours. The use of earth pigments is extensive. The painting has been through several treatments in the past. The original stretcher was removed, the tacking margins and the lower part of the motif were trimmed, and the canvas was glued to hardboard with animal glue. Retouchings cover old losses as well as intact original colours. A secondary natural varnish was applied after retouching. The painting s condition can be characterised by a lack of structural stability in the support, which has caused damage to the following upper layers. Before conservation the hardboard was deformed, which led to local delaminations. The canvas was impregnated with secondary glue, causing loss of flexibility and a high acid content. The paint had differing craquelure patterns, lifting paint and losses. These damages could be related to the dimensional changes in the secondary materials, and inappropriate storage conditions. In addition, the varnish layer was degraded and decoloured. Several layers of surface dirt also contributed to a yellow and dark appearance. For this project, the painting was examined in a variety of ways, including visual analysis and photo analytical techniques, including UV, IR, IR-false colour and X-ray. Canvas fibres were identified with the use of light microscopy. Pigments were identified by XRF and SEM-EDS. Secondary glue was investigated using FTIR, and the pH of the support and colours surface was measured by extraction and by the use of rigid gel. The structural treatment of the work involved consolidation, detachment of a rigid support, and the addition of a strip-lining. Removed substances were glue, retouchings, varnish and surface pollutants. Paint loss was visually integrated by inpainting, and a new varnish was applied. Together, the analysis and the treatment resulted in a greater understanding of original materials as well as past treatments, reinforced structural stability and a clear improvement of the visual appearance of the work.eng
dc.language.isonor
dc.subjectKonservering
dc.subjectmarouflage
dc.subjectKristus
dc.subjectsom
dc.subjectapoteker
dc.subject1700
dc.subjecttallet
dc.titleKonservering av 1700-talls maleriet Kristus som apotekernor
dc.titleConservation of a 18th century painting Christ as an Apotecaryeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-05-08T22:00:03Z
dc.creator.authorBreie, Eirin
dc.identifier.urnURN:NBN:no-44061
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/39157/1/Master-malerikonservering-Eirin-Breie.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata