• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for medier og kommunikasjon
  • Journalistikk
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for medier og kommunikasjon
  • Journalistikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nordmenns forhold til engelsk fotball - en kvalitativ studie av symbiosen fotballjournalist og supporter.

Aspaas, Erik Haugen
Master thesis
View/Open
Haugen-Aspaas-Master.pdf (1.150Mb)
Year
2013
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-42175

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Journalistikk [159]
Abstract
Forholdet mellom det å være journalist og supporter er et hett, men noe uutforsket tema. Denne praktisk-teoretiske masteroppgaven gjør et forsøk på å kaste litt mer lys på problemstillingen. Den har sitt utspring i mitt forhold til Manchester United og mine opplevelser knyttet til det å jobbe som journalist. Temaet problematiseres og diskuteres i lys av to egenproduserte journalistiske arbeider; dokumentarfilmen «Nordmenns forhold til engelsk fotball» og avisartikkelen «Millionbutikken», samt kvalitative intervjuer av profilerte, norske fotballjournalister og deres syn på eget supporterforhold. Mine problemstillinger er: I hvilken grad påvirkes fotballjournalister av eget supporterforhold i arbeidet og er det mulig/ønskelig å legge følelser til side i det journalistiske produktet. Og: I hvor stor grad er mine produksjoner påvirket av et supporterforhold. Mine funn viser at temaet nok alltid vil være kontroversielt. Noen vil se på det som et stort problem, mens andre ønsker velkommen personlige følelser og engasjement i fotballjournalistikken. Det ser uansett ut til at et supporterforhold i stor grad påvirker måten journalister tilnærmer seg arbeidet sitt. Dessuten kan det stilles spørsmål ved hvorvidt Vær Varsom-plakaten i stor nok grad tar høyde for fotballjournalistikkens dobbeltrolle.
 
The relationship between being a journalist and a supporter is a passionate, but somewhat unexplored topic. This practical- theoretical thesis makes an attempt to shed more light on the issue. My relationship to Manchester United and the experiences I ve had during my working time as a journalist are of the essence. The theme is questioned and discussed related to two self-produced journalistic work; the documentary «Norwegians relationship to English football» and the newspaper article «United for Money», as well as qualitative interviews with prominent, Norwegian football journalists and their view on the topic. The research questions are: To what extent is football reporters influenced of their relationship to a club in their work, and is it possible/desirable to put emotions aside in the journalistic product. And: In what degree are my productions influenced by the relationship to Manchester United. My findings indicates that the subject most likely always will be controversial. Some will see it as a problem, while others welcome the personal involvment in football journalism. It does however appear that a relationship to a specific club greatly affect the way journalists approach their work. Also, it can be questioned whether the Norwegian journalists Code of Ethics take sufficient account of football journalisms double role.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy