Hide metadata

dc.contributor.authorHessen, Mikkel Haanes
dc.date.accessioned2014-03-04T09:59:14Z
dc.date.available2014-03-05T23:31:02Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationHessen, Mikkel Haanes. Det sjørettslige kollisjonsansvaret i Norge og USA. En komparativ studie av nasjonale ansvarsgrunnlag. Master thesis, University of Oslo, 2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/38576
dc.description.abstractBåde Brusselkonvensjonen og amerikansk rett legger til grunn at ansvar for kollisjoner mellom skip er betinget av skyld. En rekke sider ved kollisjonsansvarene er like. Der skip møtes vil blant annet de internasjonale sjøveisreglene være avgjørende i skyldspørsmålet. Likevel bekrefter en gjennomgang av rettspraksis, forarbeider og juridisk teori at særnasjonale rettsinstitutter innvirker på kollisjonsansvaret. Elementer som objektivt ansvar, skyldpresumsjoner, årsakspresumsjoner og forskjellige utgangspunkter for aktsomhetsnormen bidrar til rettsulikhet.nor
dc.language.isonor
dc.titleDet sjørettslige kollisjonsansvaret i Norge og USA. En komparativ studie av nasjonale ansvarsgrunnlagnor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-03-09T22:10:14Z
dc.creator.authorHessen, Mikkel Haanes
dc.identifier.urnURN:NBN:no-41931
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/38576/1/592.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata