Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg fenomenet virksomhetsnettsteder fra et retorisk perspektiv. Hensikten har vært å se nærmere på hvordan fenomenet virksomhetsnettsteder fungerer som retoriske prosjekter og som arenaer for intensjonell og effektiv kommunikasjon. I den sammenheng blir de retoriske kvalitetene ved virksomhetsnettstedet www.petterdass.no, som antatt representativt kasus for fenomenet, undersøkt og vurdert i lys av sin retoriske situasjon, avsenders intensjon, sitt innhold og komposisjon, og forsidens overbevisende kraft. De normative vurderingene er fundert i aktuell og etablert teoretisk forskning om det komplekse fenomenet virksomhetsnettsteder, blant annet i form av teori om web-retorikk, web-estetikk, visuell grammatikk og visuell retorikk, samt teori om virksomhetskommunikasjon fra et markedsførings- og omdømmeperspektiv. Metodologisk omfatter denne kvalitative kasusstudien en rekonstruksjon av en potensiell retorisk situasjon, en deskriptiv og normativ analyse av det helhetlige virksomhetsnettstedets innhold og komposisjon, samt en ethos-pathos-logos-analyse av dets forside pr. 03.09.12. Målet med studien har vært å kunne bidra til innsikt om sammenhengen mellom fenomenet virksomhetsnettsteder, webinnhold og retorisk overbevisningskraft – en innsikt som kan utprøves av, og således ha relevans for alle som på en eller annen måte jobber med kommunikasjon på nett.