Abstract
Jesus er både kristendommens grunnlegger og det signifikante trosobjektet i kristendommen. Men hva slags ideologier ligger det bak våre forestillinger om Jesus? Elisabeth Schüssler Fiorenza kritiserer tradisjonelle rekonstruksjoner av Jesus for å understøtte ideologier som fjerner stemmene til kvinner og marginaliserte.
Denne oppgaven drøfter først hennes diskurs ekklesia gynaikon. Del 2 drøfter hennes kritikk av samfunnsvitenskapelige metoder i NT. Del 3 drøfter to neologismer hos Fiorenza: kyriarkat og wo/men. Den siste delen viser hvordan Fiorenza reduserer betydningen av Jesus som den enestående mannen, og plasserer han i en jødisk og visdomsteologisk frigjøringsbevegelse.
Denne oppgaven analyserer hvordan Schüssler Fiorenzas feministpolitiske diskurs, ekklesia gynaikon, påvirker hennes rekonstruksjon av Jesusbevegelsen. Hensikten er å vise sammenhengen mellom hennes rekonstruksjon og hennes feministiske etikk om frigjøring.