Hide metadata

dc.contributor.authorLunde, Kirsten Elisabeth
dc.date.accessioned2014-02-22T22:09:49Z
dc.date.available2014-02-23T23:30:16Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationLunde, Kirsten Elisabeth. Hvordan kan de lykkes? Om forutsetninger og muligheter for å bestå skriftlig eksamen i norsk i videregående opplæring, studiespesialiserende utdanningsprogram for voksne innvandrere med kort botid i Norge. Master thesis, University of Oslo, 2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/38367
dc.description.abstractSammendrag I denne masteroppgaven tar jeg for meg situasjonen til en liten gruppe voksne innvandrerelever i årene 2009-2011. De var tatt opp til videregående opplæring, studiespesialiserende opplæringsprogram, etter §4A-3 i Opplæringsloven, og var oppmeldt til skriftlig eksamen etter Vg3 våren 2011. Denne paragrafen, også kalt voksenretten, bygger på noen forutsetninger som ikke ble oppfylt fra det offentliges side, noe min undersøkelse viser. Under halvparten av dem besto eksamen. Jeg ønsker å belyse hvilke forutsetninger og muligheter de hadde for å bestå, og hva de egentlig hadde forventet. Jeg ser på lovverk og læreplaner de måtte forholde seg til, og har plukket ut et lite antall informanter for å få frem deres egen opplevelse av dette gjennom et spørreskjema og deres fordypningsoppgaver. På den måten ønsket jeg å finne ut hvilke faktorer som kunne ha hatt betydning for om de bestod eksamen eller ikke. Dernest ser jeg på hva Kunnskapsdepartementes utredning NOU 2010: 7 og senere rapporter dokumenterer om norskopplæringen for voksne innvandrere i Norge, for å finne mer ut om rammevilkårene rundt disse elevene. Til sist ser jeg på hva som er blitt endret ganske nylig som en følge av rapportene. Voksne innvandrere som har fått oppholdstillatelse i Norge har etter Introduksjonsloven rett og plikt til å gå igjennom et introduksjonsprogram med blant annet et visst antall timer obligatorisk opplæring i norsk og samfunnskunnskap. Denne opplæringen er for mange tilstrekkelig for å kunne klare seg så noenlunde i dagliglivet i Norge. Men for andre er dette ikke nok, og de har rett til å søke om ganske mange timer utvidet norskopplæring. Noen voksne innvandrere i Norge har en fagutdanning eller en akademisk utdanning med seg fra sitt eget land, på ulike nivåer. Mange av disse ønsker å bruke sin utdanning her i landet, og få en jobb som passer til den. Andre ønsker å bygge på den utdanningen de har og komme lenger i utdanningssystemet. Felles for disse er at de etter grunnopplæringen ikke har norskkunnskap på et tilstrekkelig nivå for å kunne bruke sin utdanning fra hjemlandet eller bygge videre på den. I denne sammenhengen har det også vært et problem for dem å få vurdert og godkjent sin realkompetanse.nor
dc.language.isonor
dc.subjectNorsk
dc.subjectvideregående
dc.subjectvoksne
dc.subjectinnvandrere
dc.titleHvordan kan de lykkes? Om forutsetninger og muligheter for å bestå skriftlig eksamen i norsk i videregående opplæring, studiespesialiserende utdanningsprogram for voksne innvandrere med kort botid i Norgenor
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-02-23T22:09:47Z
dc.creator.authorLunde, Kirsten Elisabeth
dc.identifier.urnURN:NBN:no-41457
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/38367/1/Lunde_master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata