• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for lingvistiske og nordiske studier
  • Litteraturformidling
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for lingvistiske og nordiske studier
  • Litteraturformidling
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sted og selvrefleksivitet : en adaptasjonsanalyse av Oslo, 31. august og Le feu follet

Johansen, Guro
Master thesis
View/Open
Johansen_master.pdf (497.5Kb)
Year
2012
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-40534

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Litteraturformidling [49]
Abstract
Joachim Triers film Oslo, 31. august (2011) er en adaptasjon av den franske romanen Le feu follet (Pierre Drieu la Rochelle 1931). Oppgaven har som mål å undersøke filmen i lys av Linda Hutcheons kontekstorienterte adaptasjonsteori. Innfallsvinkelen er stedets betydning i Oslo, 31. august.

I første omgang sammenligner jeg formelle sider ved film og forelegg. Ved hjelp av Mikhail Bakhtins kronotopbegrep viser jeg hvordan narratologien, samt hovedpersonens følelser, er nært knyttet til opplevelsen av tid og sted i både forelegget og den norske adaptasjonen. En avgjørende likhet mellom de to verkene er at historiens spenning og utløsende faktor er bygget opp rundt terskelkronotopen. En avgjørende forskjell er at den kronotopiske identiteten har blitt en integrert del av tematikken i Oslo, 31. august, der spesielt idyllens kronotop har blitt mer fremtredende.

I andre omgang undersøker jeg adaptasjonens intertekstuelle og kontekstuelle aspekter. Her diskuterer jeg spesielt hvordan stedstematikken fører med seg en dobbeltkommunikasjon. Det fremhever et særtrekk ved fiksjonsuniverset, et spesielt selvrefleksivt miljø, samtidig som det viser til selve adaptasjonssituasjonen og motivene for å adaptere. Ved å drøfte dobbeltkommunikasjonen og undersøke dens effekter på norske og utenlandske anmeldelser av filmen, belyser jeg hvordan fiksjonens kronotoper er nært knyttet til virkelighetens kronotoper – sammensmeltingen av sted og tid er en bevegelig størrelse som får sin mening i en kulturell kontekst.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy