• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skole og psykologi: Felles mål og felles faktorer? Et teoretisk fundament for anvendelse av psykoterapeutiske relasjonsfaktorer i pedagogisk praksis.

Kåring, Chris
Master thesis
View/Open
Kaaring-Hovedoppgave.pdf (785.9Kb)
Year
2013
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-40445

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Psykologisk institutt [1708]
Abstract
Formålet med denne oppgaven er å redegjøre for psykoterapeutiske relasjonsfaktorers relevans for pedagogisk praksis i den allmenne opplæringen i Norge. Oppgaven er basert på samfunnspsykologisk teori, og består av tre problemstillinger: 1) Hva er grunnlaget for å anta at psykologi og psykoterapi kan være relevant for pedagogisk praksis?; 2) Finnes det grunnlag i den aktuelle samfunnsstrukturen for å knytte kunnskap om psykoterapi til pedagogisk praksis?; og 3) Hva slags kunnskap foreligger det i psykoterapifeltet om endringsfremmende relasjoner, og hvordan kan dette relateres til pedagogisk praksis? Problemstilling 1 besvares med redegjørelse av argumentasjon for at psykoterapi og pedagogisk praksis begge kan sees på som å bestå av mellommenneskelige relasjoner som skal fasilitere endring og læring. Problemstilling 2 besvares med en redegjørelse av et pedagogisk og et psykoterapeutisk samfunnsprosjekt i Norge, og forhold ved disse som kan sies å åpne for anvendelse av psykoterapeutiske relasjonsfaktorer innenfor den allmenne opplæringen. Problemstilling 3 besvares med en redegjørelse av endringsfremmende relasjonsfaktorer i psykoterapi. Fokus er på de personsentrerte, fasiliterende betingelsene empati, positiv aktelse og kongruens/genuinitet, og arbeidsalliansekonseptet; samt teoretiske og empiriske begrunnelser for at disse relasjonsfaktorene kan være endringsfremmende også i pedagogisk praksis. Denne kunnskapen kan anvendes som et forskningsbasert grunnlag for å legge til rette for endringsfremmende relasjoner i pedagogisk praksis. Det konkluderes med at det potensielt er grunnlag i samfunnet og vitenskapen for et felles prosjekt mellom skole- og helsevesen i Norge, om å legge til rette for endringsfremmende relasjoner i allmenn opplæring. Dette kan bidra til å imøtegå målsetninger i både det pedagogiske og psykoterapeutiske prosjektet i Norge. Potensielle aspekter av et slikt felles prosjekt blir diskutert.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisTemplatesAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Statistics

View Usage Statistics
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy