Abstract
Internasjonal media har de siste tiårene dokumentert Irans forhold til Dubai, både i forhold til styresmaktenes politiske og økonomiske relasjoner, men også om enkeltindivider som har betraktet Dubai som ”mulighetenes land”. Det historiske båndet mellom Iran og Dubai er lengre enn hva moderne studier har brakt frem til dagens lys. Dubai har vært en viktig finans- og handelsforbindelse, hvor staten har tjent stort på å være et mellomledd for europeiske og asiatiske selskaper som har ønsket å gjøre handel med Iranerne uten å bryte internasjonale sanksjoner. Dubai fungerer som en bro mellom Iran og Vesten og det finnes i dag 400.000 iranere som har valgt Dubai som sitt nye hjem.
Statsreligionen i Emiratene er islam, likevel er vestlige impulser svært til stede i det emiratiske samfunnet. Denne studien retter sin oppmerksomhet på iranske tenåringer som gjennomfører sin grunnutdanning ved en iransk statlig skole i Dubai. Denne skolen følger en streng sjia-islamsk doktrine. Det teoretiske rammeverket som er brukt viser sammenhengen mellom den iranske statsideologien og skolepensum. Måten den iranske staten influerer og kontrollerer utdannelsen og holdningene til ekspatrierte ungdommer som er bosatt i Dubai undersøkes. Data fra feltarbeid i det iranske samfunnet og det iranske skolesystemet i Dubai, analyse av pensum og en spørreundersøkelse som ble besvart av 30 elever ved en videregående skole viser at tematikken har mange nyanser, men funnene og konklusjonen er i samsvar med annen forskning på fagfeltet. Studien bidrar til å belyse dagens situasjon for iransk ungdom som befinner seg i utlandet, og deres fremtidige utsikter. I tillegg får man en forståelse for identitetskonflikten ungdommene opplever i forbindelse med å være immigrant ved å undersøke deres identitets- og nasjonalfølelse.