Abstract
Oppgaven tar utgangspunkt i kunstboken Rewilding av den amerikanske fotografen Cass Bird. Av bokens førti fotografier har jeg gjort et utvalg på femten bilder til analysen. Boken inneholder bilder av kvinner med et tvetydig og kjønnsoverskridende uttrykk. Bird leker med kvinnenes androgynitet og maskulinitet i ulike situasjoner. Gjennom fotografiene setter Bird spørsmålstegn ved normative og tradisjonelle forståelser av kjønn, kvinnelighet, femininitet, maskulinitet og identitet. I oppgaven skal jeg gjøre en queeranalyse av Birds fotografier, ved å sammenfalle visuell analyse og queerteori. Ved hjelp av denne metoden skal jeg analysere og tolke hvordan kvinnene i fotografiene kan forstås i forhold til ulike kjønnede kategorier.
The thesis is based on the art book Rewilding by the American photographer Cass Bird. Rewilding is composed by forty photographs, of these I have made a selection of fifteen images for the analysis. The book contains images of women with an ambiguous and transgressive gender expression. Bird portrays the female models in a playful manner; through her camera she caches the female models androgyny and masculinity in different situations. Bird’s photographs are questioning the normative and traditional understandings of gender, womanliness, femininity, masculinity and identity. The paper is a queer analysis of Birds photographs; the queer analysis is a correspondence between visual analysis and queer theory. Using this method I will analyze and interpret how the female models can be understood in relation to different gendered categories.