Abstract
Forskning innenfor informasjon og samfunnskontakt tyder på at samfunnsansvar (CSR) er blitt en del av normen. En bedrift som tar et slikt ansvar vil kunne oppnå mange fordeler i sammenheng med en slik satsing. Mange vil hevde at økonomisk profittøking, konkurransefortrinn og et bedre omdømme er noen av de fordelene en virksomhet som tar samfunnsansvar vil kunne nyte godt av. I tillegg er det mange virksomheter som velger å kommunisere til omverdenen at de tar dette ansvaret. I Norge er Posten en av aktørene som er tydeligst i sin kommunikasjon av miljøansvar. Som leder innen post- og logistikkbransjen ønsker de å gå foran og endre rammevilkårene for miljøvennlig drift, slik at det skal bli lettere for andre aktører å følge etter. Denne retoriske analysen ønsker å se nærmere på hvordan Posten Norge forsøker å styrke sitt omdømme gjennom miljøkommunikasjon. En virksomhet som tar samfunnsansvar vil gjerne ha sine egne forutsetninger for å gjøre dette. Analysen tar derfor utgangspunkt i Bitzers retoriske situasjon, som etablerer konteksten for Postens miljøkommunikasjon. Formålet med analysen har deretter vært å se hvordan Posten adresserer de ulike elementene i situasjonen ved hjelp av retoriske strategier. Med dette utgangspunktet har jeg forsøkt å fastslå hvordan Posten bruker sin miljøkommunikasjon til å styrke sitt eget omdømme.
Research within the field of public relations implies that CSR is becoming a trend. It is widely argued that economical profits, competitive advantage, and reinforced reputation are some of the benefits a company could receive when taking social responsibility. A lot of companies, that are practicing CSR today, choose to communicate it to the outside world. In Norway, Posten Norge is one of the companies that are most evident in their communication of environmental responsibility. As a leader within their own industry they try to step up the trail, by changing the frameworks for sustainability, so other companies can follow and strive for a more environmentally friendly operation. With the aid of a rhetorical analysis, this thesis tries to look closer on how Posten Norge attempts to reinforce their own reputation through environmental communication. A company that demonstrates social responsibility will often have their own agenda and assumptions for doing this. Bitzer’s Rhetorical Situation is therefore used to establish the context of Posten Norge’s environmental communication, and secure the framework of the analysis. The main goal of the analysis has been to try and see how Posten Norge addresses the different situations with the aid of rhetorical strategies. With this as the basic framework, I have tried to determine how Posten Norge uses its environmental communication strategies to reinforce their own reputation.