Abstract
Avhandlingen diskuterer fortolkninger ved Mary Cassatts kvinne og barn motiver. Disse motivene ble hovedsakelig produsert i perioden mellom 1880-årene og frem til cirka 1915. Motivene viser til relasjoner og sterke bånd mellom kvinne og barn. I forståelsen av motivgruppen har forfattere anvendt psykologiske perspektiver med blant annet Freuds psykoanalyse, kjønnsperspektiver med vekt på feministiske argumenter og sosialhistoriske perspektiver. De har sett på bybildet, den sosiale situasjonen og det sosiale livet i Paris på 1800-tallet. Denne avhandlingen tar utgangspunkt i tidligere anvendte perspektiver og forsøker å se billedgruppen med utvalgte verk i kronologisk rekkefølge og se billedgruppen på nye måter i den hensikt å tilegne ny kunnskap i forståelse av motivgruppen.
Første del av besvarelsen består av et innledningskapittel med en introduksjon til voksen og barn motiver i billedkunsten. Andre kapittel redegjør for Independentsgruppen (impresjonismen), levekår og normer på siste del av 1800-tallet. Dette innebærer blant annet familieroller, barnas situasjon og morsidealet. Det tredje kapittelet går inn på ulike fortolkninger av motivgruppen kvinne og barn. Dette danner en bakgrunn for Mary Cassatts kunstnerskap med vekt på hennes fremstillinger av kvinne og barn i kapittel 4, med analyser av enkeltverk.