Browsing Master i lesing og skriving by Title
Now showing items 14-33 of 78
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
-
”Det er kanskje ikke sånne ord vi bruker her på skolen, da”. Nasjonal prøve i lesing i et andrespråksperspektiv.Restricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2017)Det overordnede målet med denne oppgaven er å finne ut i hvilken grad tekstene i nasjonale prøver er forståelige for andrespråkselever på mellomtrinnet, og hvilke forhold som gjør tekstene mer eller mindre tilgjengelige ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Leseforståelse er avgjørende for å lykkes med skoleprestasjoner, men også for å fungere godt i en voksentilværelse (Lervåg, Hulme & Melbye-Lervåg, 2017). Ifølge «the simple view of reading» består leseforståelse av to ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Sammendrag Denne masteroppgaven har følgende problemstilling: Kan elever gjennom en strukturert metode klare å finne egnet litteratur på biblioteket på egenhånd? Studien oppgaven bygger på har til hensikt å undersøke om ...
-
"Fagskriving er å skrive om virkeligheten" : En studie av fagskriving i historie på 7. trinnRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2012)Sammendrag Bakgrunnen for denne studien er Kunnskapsløftets krav om skriving som grunnleggende ferdighet i alle fag. Å lære å skrive i fagene, å tilegne seg den fagspesifikke måten å tenke og uttrykke seg på i ulike fag, ...
-
Det finnes ikke barn i gråsonen lenger... Hvilke systematiske tiltak iverksettes for elever i gråsonen?Restricted Access (Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2015)
-
Det finnes ikke barn i gråsonen lenger... Hvilke systematiske tiltak iverksettes for elever i gråsonen?Restricted Access (Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2015)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Det overordnede målet med undersøkelsen har vært å finne ut «Hvordan et utvalg skårer på Nasjonal prøve i lesing for 5.trinn 2010, sammenlignet med landsgjennomsnittet for 2010 når testen deles opp i mindre deler?» Jeg ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Sammendrag Tittel: Kjennetegn på god vokabularundervisning i ungdomsskolen. Av: Elisabeth Fleisje Eksamen: Masteroppgave i pedagogikk, Lesing og skriving i skolen, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i ...
-
Hvilke oppfatninger finnes det av bildeboken i den andre leseopplæringen? : Intervjuer av fire lærere på fjerde trinnRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2012)Bakgrunn og formål: I dagens kunnskapssamfunn er leseferdigheten viktigere enn noen gang, og leseopplæring blir ikke lenger likestilt med den første leseinnlæringen. Den andre leseopplæringen begynner når elevene har knekket ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Å mestre fagtekstenes verbalspråk og struktur er utslagsgivende for forståelse og tilegnelse av de ulike fagene.På mellomtrinnet konfronteres elevene med fagtekster som i større grad enn tidligere setter krav til deres ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Bakgrunn: Gode lese- og skrivekunnskaper er viktig. Svake leseferdigheter kan påvirke læringsutbytte og den skolefaglige utviklingen. Elever med dysleksi er i en utsatt gruppe når det gjelder å lese og skrive. Det finnes ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Vi har laget en todelt oppgave. Det ene vi ville se på, er om intensiv, eksplisitt undervisning i lesestrategier, kan ha korttids- og langtidseffekt på en elevgruppe på 20 elever på 4.trinn. Det har vært vanlig å kartlegge ...