• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Fordi de ikke er i hop mer» : En kvalitativ studie av samtaleverktøyet In My Shoes i samtaler med barn i skilsmissekonflikter

Bøhren, Idunn Egaas; Stabrun, Rebekka
Master thesis
View/Open
Bohren_Stabrun-Hovedoppgave.pdf (543.4Kb)
Year
2013
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-37838

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Psykologisk institutt [2850]
Abstract
Oppgaven er en kvalitativ studie av samtaleverktøyet In My Shoes (IMS) i samtaler med barn som opplever konflikt mellom foreldrene etter samlivsbrudd. Oppgaven belyser fem problemstillinger: 1) framtredende ideer og praksis i fagfeltet, 2) prinsipper bak IMS og hva dette dataprogrammet inneholder, 3) elementer som IMS har felles med andre måter å møte barn på, 4) bruken av IMS i Norge og hvordan studiens deltakere responderer på samtaleverktøyet og 5) hvilke implikasjoner det synes rimelig å trekke basert på resultatene.

Studien er et selvstendig forskningsprosjekt, og datainnsamlingen er gjort i samarbeid med et familievernkontor på Østlandet. Materialet består av åtte videoopptak av IMS-samtaler med barn i alderen 6-13 år. Samtalene ble utført av to terapeuter med lang erfaring i IMS-baserte samtaler med barn som opplever konfliktfylte samlivsbrudd. Analysearbeidet var inspirert av grounded theory.

Blant resultatene vektlegges spesielt barnets reaksjoner i samtalen. Vi så eksempler på positiv kontakt mellom barn og terapeut. Alle barna viste interesse for å bruke datamaskin som kommunikasjonsmiddel, og PC-en fungerte som et felles ytre fokus for terapeut og barn. Datamaskinen kunne imidlertid også virke distraherende. De fleste barna så ut til å ha behov for å skjerme seg, og det var stor variasjon i hvor mye barna åpnet seg for terapeuten. Dette kan tolkes som et uttrykk for lojalitetskonflikten barna opplevde. Det kan også reflektere vansker med å sette ord på visse typer opplevelser. Skjermingsatferden og tegn på rastløshet og trøtthet økte mot slutten av samtalen. Resultatene drøftes opp mot perspektiver på involvering av barn i skilsmissekonflikter, med særlig vekt på hensikten med samtalen og terapeutens kontekstualisering av den. Til slutt foreslås noen implikasjoner for bruk av IMS sett i lys av resultatene.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy