Abstract
Formål
1) Vurdere om individualisert skriftlig informasjon kan øke foreldrenes oppfatning av egen kunnskap og mestring etter utskrivelse.
2) Reflektere over hvordan Meleis' overgangsteori på mellomnivå kan inkluderes i intervensjonsutvikling i sykepleiepraksis.
Bakgrunn
Foreldre til barn med medfødt hjertefeil har ofte utilstrekkelig kunnskap og opplever engstelse. Dette kan påvirke deres mestring etter utskrivelse fra sykehus. Individualisert skriftlig informasjon er ønsket av foreldrene, men ikke evaluert tilstrekkelig angående mestring.
Teoridrevet metode er anbefalt ved utvikling av intervensjoner i komplekse studier for å styrke sammenheng mellom mål og intervensjon. Systematisk bruk av teori i kunnskapsbasert praksis er derimot ikke fremhevet i samme grad.
Metode
Artikkelen: Det er benyttet pragmatisk kontrollert design med påfølgende grupper. 52 terminbarn hjerteoperert i nyfødtperioden ble inkludert. Kontrollgruppen (26) fikk opprinnelig standard informasjon og intervensjonsgruppen (26) fikk individualisert skriftlig informasjon. Foreldrene til alle barna svarte på spørreskjemaer ved utskrivelse og pr. telefon tre uker etter utskrivelse.
Refleksjonsoppgaven: Diskuterer hvordan Meleis' overgangsteori kan anvendes konseptuelt og instrumentelt når en intervensjon utvikles. Anvendelsen av teorien brukes som eksempel i en refleksjon over hvordan det er hensiktsmessig å inkludere teori på mellomnivå som retningsgivende for utvikling av intervensjoner i sykepleie.
Resultater
Artikkelen: Foreldrene i intervensjonsgruppen rapporterte signifikant mer kunnskap og mestring etter utskrivelse enn kontrollgruppen. Både muntlig og individualisert skriftlig informasjon hadde betydning for resultatet.
Refleksjonsoppgaven: Meleis' overgangsteori ga en generell oversikt over forhold som påvirker overgangssituasjonen og fordringer for intervensjoner. Sammen med operasjonaliserte begreper for utskrivelse bidro teorien til valg av innhold rettet mot praktiske, følelsesmessige, kunnskapsmessige og sosiale faktorer i tillegg til strategier rettet mot individualisering og langsiktig perspektiv.
Konklusjon
Individualisert skriftlig informasjon basert på overgangsteori kan styrke kunnskap og mestring hos foreldre etter utskrivelse. Teorien kan bidra til å omslutte enkeltstående intervensjoner slik at de støtter et overgangsperspektiv. Den kan peke mot et overordnet mål for sykepleien i slike sammenhenger og støtte utviklingen av komplekse intervensjoner i forskning og praksis.
Nøkkelord: overgang, utskrivelse, medfødt hjertefeil, mestring, kunnskap, trygghet, hjerteoperasjon, nyfødt intensiv, intervensjonsutvikling
Purpose
1) Assess whether individualized written information improves parental perception of knowledge and coping after discharge.
2) Reflect on how Meleis' middle range theory about transition can direct development of interventions in nursing.
Background
Parents of infant with congenital heart disease have often insufficient knowledge and experience anxiety. This may affect their coping after discharge. Individualized written information is appreciated by parents, but has not been evaluated for contributions to coping.
Theory driven approaches are recommended in pragmatic controlled trials to strengthen explanation between intervention and objectives. Systematic use of theory in evidence based practice is not stressed in same degree.
Method
Article: A pragmatic controlled trial with subsequent groups was conducted. Parents of 52 term infants undergone heart surgery in the neonatal period were included. The Control group (26) received standard information and the Intervention group (26) received individualized written information. Parents responded to questionnaires at discharge and by phone call three weeks after discharge.
Reflection essay: Discuss how Meleis' transition theory was used conceptually and instrumentally to develop the information intervention. This example of development is used to discuss how such middle range theory is suitable when developing interventions in nursing.
Results
Article: Parents in the intervention group reported significantly better knowledge and coping after discharge than the control group. Both oral and individualized, written information had impact on this result.
Reflection essay:
Use of Meleis' transition theory highlighted central concepts in transition and demands for interventions. Together with operationalized concepts regarding discharge based on the theory, it gave direction to include practical, emotional, cognitive and social content in the information and to use strategies to individualize and to include a long-term perspective.
Conclusion
Individualized written information based on transition theory improves knowledge and coping.
Transition theory may be used to incorporate evidence based interventions into a perspective of transition. It can point towards an overall goal and thereby support development of complex interventions in nursing.
Key words: transition, discharge, congenital heart disease, coping, knowledge, heart surgery, Neonatal intensive care, intervention development, written information