Sammendrag
Hvilken kurs velger man når alle veier framover er belagt med usikkerhet? Dette spørsmålet danner utgangspunktet for denne masteroppgaven, som tar for seg medieindustrien. Denne sektoren har de siste årene måttet navigere i ukjent terreng etter at digitaliseringen av samfunnet har revet vekk deres faste holdepunkter. Både bransjeaktører og forskere har anerkjent at medieindustrien er inne i en omfattende overgangs¬fase, der en av følgene er at gamle forretningsmodeller og strategier ikke lenger har samme effekt. Det finnes ingen entydige svar på hva som kan løse situasjonen. Derfor hersker usikkerheten. Men mediebedriftene er forretnings-virksomheter som baserer seg på videre drift, og må likevel sette en kurs.
Med dette som bakteppe gjennomføres denne undersøkelsen som en komparativ casestudie av strategiene til norske Dagbladet og svenske Expressen. Livsgrunnlaget til begge disse bedriftene har i mange år hovedsakelig vært basert på tabloid løssalg. Nå viser både avisopplaget og inntektene synkende kurver. Dagbladet og Expressen er i tillegg nummer to i sine respektive markeder, noe som gjør at de befinner seg i en utsatt og krevende posisjon. Datagrunnlaget i undersøkelsen består i hovedsak av dybde¬intervjuer med femten informanter. Disse er utvalgt på bakgrunn av at de har ansvar for hensyn som må balanseres inn i Dagbladet og Expressens valg av strategi. I første del av analysen benyttes Miles og Snows klassiske modell for å kategorisere strategiene til bedriftene. Undersøkelsens første funn er at Dagbladet og Expressen har valgt ulikt. Mens Expressen har trekkene til strategitypen Analyzer, passer Dagbladet beskrivelsen av Reactor-typen - en ustabil variant. Neste steg av analysen tar for seg forklaringer på hvorfor Dagbladet og Expressens har valgt forskjellig. Oppgaven konkluderer med at de mest fruktbare forklaringene er knyttet til beslutninger tatt for mange år siden, forskjellige eierrelasjoner og ulike bedriftskulturer.