Abstract
Målet med denne studien har vært å undersøke i hvilken grad skoleledere og lærere bruker resultatene fra nasjonal prøve i engelsk, og fokuset har vært på å undersøke om disse resultatene brukes som en del av elevenes formative lesevurdering og til å forbedre engelskundervisningen.
For å gjennomføre denne studien har jeg brukt en kvalitativ tilnærming med en semi-strukturert intervjuguide som metode. Informantutvalget består av elleve informanter: fire skoleledere og syv lærere fra fire skoler i fire kommuner. Skolelederne ble intervjuet før den nasjonale prøven i engelsk, og målet for disse intervjuene var å finne ut hvordan skolelederne gjorde forberedelser før prøven, og hva deres planer var for bruken av resultatene dette inneværende år. Lærerne ble intervjuet etter den nasjonale prøven i engelsk og resultatene var publisert. Målet med disse intervjuene var å få innsikt i hvordan lærerne forholder seg til, og bruker resultatene i sin undervisning i forbindelse med elevenes formative vurdering.
Resultatene viste at verken lærerne eller skolelederne bruker den nasjonale prøven i engelsk i sitt fulle omfang. Det er flere aspekter av den nasjonale prøvens intensjon som verken lærerne eller skolelederne oppfyller. Gjennom resultatene viste det seg tre tydelige dilemmaer som påvirker arbeidet med resultatene fra den nasjonale prøven i engelsk. For det første, verken lærerne eller skolelederne har fullstendig kjennskap til veiledningsdokumentene eller PAS. Dette fører til at de ikke har mulighet til å arbeide med resultatene fra prøven på en skikkelig måte. For det andre er det en tydelig uenighet mellom lærerne og skolelederne, det er store kommunikasjonsutfordringer i forbindelse med hvem som har ansvar for arbeidet med prøven, og om hvilket arbeid som blir gjort og av hvem. Det viste seg at skolelederne har inntrykk av at lærerne gjør mer arbeid med resultatene enn det lærerne sier de faktisk gjør. For det tredje, skolelederne og lærerne oppfyller ikke intensjonen til den nasjonale prøven i engelsk med hensyn til de fire prinsippene for vurdering for læring som er presentert av utdanningsdirektoratet.
Den ytre validiteten av funnene er noe begrenset, ettersom kun fire skoler var med i studien. Likevel er funnenes overførbarhet tydelig, med tanke på at informantene viste like oppfatninger og ga like svar. Studien viser klart at noe må gjøres i forbindelse med å sikre arbeidet med resultatene fra den nasjonale prøven i engelsk, først og fremst for å sørge for at elevene får utbytte av å gjennomføre prøven.
The main objective of this study has been to investigate to what extent school leaders and teachers use the results from the National Tests in English, and the focus is on whether these results are used in the students’ formative reading assessment to improve English teaching.
This study uses a qualitative approach with a semi-structured interview guide as method. The informant sample comprises of eleven informants: four school leaders and seven teachers from four schools in four municipalities. The school leaders were interviewed before the test was completed, and the objective of these interviews was to uncover how the school leaders prepared for the test, and what their plans were for the results this current year. The teachers were interviewed after the test was completed and the results published. The objective of these interviews was to get insight into how the teachers relate to, and use the results in their teaching as part of their students’ formative assessment.
The results proved that neither the teachers nor the school leaders use the National test in English to its full extent. Indeed, there are several aspects of the National test in English’s intention that are not fulfilled by the teachers or the school leaders. Through the results, three distinct dilemmas that affect the work with the results emerged. First, the school leaders and the teachers do not get fully acquainted with the guidance material or PAS, and therefore they cannot work with the results as intended. Second, there are apparent disagreements between the teachers and the school leaders, based on communication issues related to who has which responsibilities concerning the test and the results. It became clear that the school leaders believe that the teachers work more with the results than the teachers actually do. Third, the school leaders and the teachers no not fulfil the intention of the National test in English with regard to the four principles of assessment for learning provided by the Directorate for Education and Training.
The external validity of the findings is limited, as only four schools contributed in the study. Nevertheless, the transferability of the findings seem evident, due to the fact that the informants offered almost the same opinions and gave the same answers. The study suggests that work must be done in order to ensure the work with the results from the National test in English to make certain that the students benefit from taking the test.