Hide metadata

dc.date.accessioned2013-08-15T10:21:30Z
dc.date.available2013-08-15T10:21:30Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-05-30en_US
dc.identifier.citationKristiansen, Hanne Hellem. Hinduisme i religionsdidaktikken. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/36646
dc.description.abstractTema for denne masteravhandlingen er forholdet mellom norske læreverkfremstillinger av hinduisme i religion- og etikkfaget på videregående skole, og hvordan unge norsk-tamilske hinduer forstår og uttrykker troen sin. Bakgrunnen for undersøkelsen er en antakelse om at skolens læreverk legger opp til en systematisk og tradisjonsbasert tilnærming til religionsstoffet, uten fokus på religioners erfaringsaspekt. Undersøkelsen er basert på en kvalitativ læreverksanalyse og et kvalitativt fokusgruppeintervju om unge norsk-tamilske hinduers personlige trosforståelser og troserfaringer. Hensikten har vært å undersøke om læreverkenes fremstillinger samsvarer med ungdommers trosperspektiver. Tilnærmingen som ligger til grunn for avhandlingen er det fortolkende antropologiske perspektivet som har utspring i forskning ved University of Warwick. Undersøkelsen viser at ungdommenes refleksjoner supplerer læreverkenes fremstillinger på enkelte punkter, mens de i andre tilfeller rokker ved selve grunnforståelsen av hinduisme som kommer til uttrykk i bøkene. En grunn til dette er at læreverkene presenterer hinduisme i et tradisjonsperspektiv, hvor alle denominasjoner og kulturelle manifestasjoner samles i en generell beskrivelse av hinduismens kjernepunkter. Studien viser at læreverkene setter hinduismen inn i et religionsfaglig språk som ungdommene ikke kjenner igjen fra hjemmekonteksten. På den ene siden gir de uttrykk for at dette er fremmedgjørende, mens de på den andre siden forteller at de ønsker å forstå religionen sin i lys av klare læresetninger. Dette har muligens sammenheng med at kunnskapen de har om andre religioner er knyttet til tydelige læresetninger og kjernepunkter. Studien viser også at ungdommene vektlegger sin personlige tilknytning til Gud fremfor hinduismens handlingselementer. Undersøkelsen konkluderer med at ungdommene ser ut til å være i ferd med å fremforhandle en personlig religionsform i en krysning mellom hjemmetradisjon, vestlig kultur og skolens lærebøker og undervisning. I dette brytningsfeltet orienterer de seg ved å tydeliggjøre det personlige troselementet og ved å tone ned tradisjonselementet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleHinduisme i religionsdidaktikken : En kvalitativ studie av forholdet mellom norske læreverkfremstillinger av hinduisme, og hvordan unge norsk-tamilske hinduer forstår og uttrykker troen sinen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-08-09en_US
dc.creator.authorKristiansen, Hanne Hellemen_US
dc.subject.nsiVDP::283en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Kristiansen, Hanne Hellem&rft.title=Hinduisme i religionsdidaktikken&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-37769
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo181753en_US
dc.contributor.supervisorJon Magne Vestølen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/36646/1/Masteroppgavex-xHinduismexixreligionsdidaktikken.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata